Sök

Annonssamarbete med Fondia

”Bolagsjurist – varför? Vi har tillgång till ett helt team”

"Jobylon får in många kunder för att de har förtroende för oss, det är bland annat tack vare att vi har Fondia i ryggen", säger Jobylons Aref Abedi.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Jobylons vd Aref Abedi om att ha fastpris på det juridiska.

Ett av den svenska rekryteringsindustrins mest framgångsrika bolag under 2010-talet har kunnat använda samma hisspitch i fem år: Jobylon vill erbjuda marknadens mest kompletta och användarvänliga verktyg för rekryterande chefer att skapa och publicera nytänkande annonser, samt hantera kandidater tillsammans med kollegor.

Men det betyder inte att bolaget står stilla.

”Vi ställer oss ständigt frågan vad som är framtidens jobbannons. Text och bild? AR? Video?”

Aref Abedi är vd och en av grundarna på Jobylon. Som de flesta entreprenörsresor har vägen till framgången inte varit spikrak. Först var bolaget en jobbportal, sedan en jobbtjänst som kopplade ihop rekrytering med användarnas sociala nätverk: ett sätt att tipsa vänner om jobb de passade för men kanske inte letade efter aktivt. Genombrottet kom när Jobylon lanserade dagens rekryteringsverktyg 2014.

”Vi går mer och mer mot att jobba mot större bolag, organisationer med stora HR-avdelningar som har komplexa rekryteringar. Vi ersätter hela deras gamla system med vårt, vi utvecklar och förbättrar deras interna processer samtidigt som vi kan utveckla vår produkt tillsammans med dem. Vi jobbar väldigt nära alla våra kunder”, säger Aref Abedi.

Vi höll oss borta från advokatbyråer som skickar saftiga fakturor efter ett telefonsamtal.

Kärnan i Jobylons verksamhet är hantering av personuppgifter. Och där finns inga marginaler för misstag, inte minst efter fjolårets skärpta regelverk i form av GDPR. Bolagets kunder måste kunna lita på att Jobylon har full kontroll.

”Vi försökte tidigt hitta juridisk expertis inom området. Men det var inte så enkelt. Vi höll oss borta från advokatbyråer som skickar saftiga fakturor efter ett telefonsamtal.”

Faktum är att Aref Abedi till sist gjorde det som du som läser den här artikeln gör just nu: läste en sponsrad artikel på Breakit om Fondia, eller Jansson & Norin som byrån hette innan den blev uppköpt av finska Fondia 2018.

”Vi blev deras kund och de blev vår. De har ett entreprenörstänk som gör att vi förstår varandra bra. Jag uppskattar hur Fondia är som bolag, sättet de konsulterar på. De kan säga ‘Det här är det korrekta att göra. Det här bör ni göra. Men det här tycker vi att ni ska göra’.

Ju fler kunder som började använda Jobylons rekryteringsverktyg, desto tätare blev kontakterna. Alltid samma frågor om personuppgifter.

Till slut ringde jag och frågade om vi inte kunde köra fastpris, så att de slapp regga timmar. 

”Till slut ringde jag och frågade om vi inte kunde köra fastpris, så att de slapp regga timmar. Vi körde på så flera månader. När Jansson & Norin blev Fondia formaliserades det i deras LDaaS-tjänst”.

LDaaS (Legal Department as a Service) är en prenumeration på juridiska tjänster som viktas efter kundens behov. Jobylon betalar ett fast pris varje månad, och förändras behovet är tjänsten enkel att skala upp eller ner.

”Som bolag har du leverantörer som man växer ur med tiden. Fondia är en partner vi kan växa med, och det är otroligt värdefullt. Tar man in en bolagsjurist kanske det blir någon som är expert på en sak, här får vi tillgång till ett helt team av experter”, säger Aref Abedi.

Som LDaaS-kund har Jobylon också fri så kallad “call and check”, en möjlighet att ringa och få rådgivning innan ett potentiellt problem uppstår och eskalerar.

”Call and check – heter det så? Jag vet inte, jag smsar och ringer hela tiden, haha”.

Juridiska lösningar för startups till ett förmånligt pris – läs mer här!

Läs mer