Så nådde jag tre miljoner på Facebook med ett enda inlägg

Breakit - Så nådde jag tre miljoner på Facebook med ett enda inlägg
Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

En av Sveriges främsta experter på Sociala medier, Emanuel Karlsten, ger sina bästa råd hur du kan optimera din närvaro på Facebook.

Emanuel Karlsten
Emanuel Karlsten
Krönikör

Hur ska man göra med sin närvaro på Facebook? På en högre strategisk nivå är det inte så mycket att välja på. Men för dig som entreprenör, egenföretagare, författare eller journalist?

Här är min slutsats. Och resultatet och statistiken från ett experiment som råkade bli en viral succé.

I flera år har jag pendlat kring hur jag ska använda Facebook. Jag är konsult utan anställda och det har känts onödigt att särskilja en Facebooksida från min vanliga Facbeookprofil. Jag hade därför landat i att använda min privata profil, öppna upp den publikt och slå på “följa”-funktionen. Min Facebooksida, det vill säga en sådan företag oftast skapar, använde jag till att spegla mina tweets. Ett halvhjärtat försök till...egentligen ingenting. Den som ville fick följa, med risk för att spammas.

Det var en strategi jag var nöjd med. På min hemsida uppmanade jag folk att följa min profil, hellre än att gilla min Facebooksida. Och från min Facebookprofil postade jag saker som fick stor spridning, texter, bilder och videos. Varje gång något råkade få större spridning strömmade vänförfrågningar från okända in och de konverterades automatiskt till följare.

Men mina statusar på min Facebookprofil tycktes alltid ha en begränsad livstid. Som att det fanns ett tak. Det var inte alls som på de företags Facebooksidor som jag hade inblick i. Känslan bekräftades av listan på svenska Facebooks mest virala statusar som jag kontinuerligt sammanställer. Allt eftersom åren gått har jag sett hur statusar från privata profiler sjunkit ned i listan. Idag dominerar istället bara relativt färska uppdateringar från Facebooksidor.

Facebook verkade helt enkelt premiera spridningen på sina företagssidor.

För en månad sedan började jag därför växla över till min Facebooksida. Dels för att testa skillnaden, men också för att mer öppet kunna dela med mig av statistik. Jag ville också testa att hitta andra plattformar än min blogg för att dela med mig av texter.

Facebooksidan heter mitt namn, precis som min Facebookprofil. Med hjälp av Facebookappen “mentions” kunde jag enkelt få sidan verifierad, något som allt fler verkar kunna ha möjlighet att göra just nu. Det hjälpte att särskilja Facebooksidan från min profil.

Jag märkte skillnad direkt. Om video gick bra på en privat profil, gick den ännu bättre här. Och ännu mer intressant: Det fick enorm utdelning om jag la ner bara 10 kronor på marknadsföring. Jag testade olika varianter och sögs in i statistiken.

Jag började lägga mer tid och omsorg på min Facebooksida, välja ut några av de saker som jag delar på Twitter: kurera bland de saker jag snubblar över, som är på väg att bli virala. En Instagrambild, ett Twittersvar, ett tidningscitat. Det gav hela tiden större resultat.

Jag flyttade över mitt bloggande till Facebooksidan. Skrev om flyktingdebatten, om debattklimatet och märkte hur mycket enklare saker kändes. Mer naturligt.

Jag behövde inte försöka locka någon från Facebook, utan kunde uppmuntra människor att stanna kvar på Facebook, läsa här, där de finns. Det var enklare för folk att engageras och engagera andra än om jag hade haft en extern länk. Det blev roligare att “blogga” igen.

Några veckor senare var jag och min fru i Paris på bröllopsresa. På fredagen inträffade flera terrorattacker. Vi beslutade oss genast att avbryta resan och åka hem. Fly hem. Det var omöjligt att inte tänka på alla andra flyktingströmmar och vår priviligerade flykt. När vi satt på flygplatsen och väntade på att lyfta skrev jag en Facebookstatus och postade. När vi landat fylls telefonen av notiser. Facebookstatusen har blivit viral.

 

Vi flyr från Paris. Faktiskt bokstavligen gör vi just det: flyr.Vi var här för vår smekmånad, jag och min fru Julia....

Posted by Emanuel Karlsten on den 14 november 2015

På kort tid sprids den nu till miljontals. Efter något dygn har tre miljoner läst Facebookstatusen. Det är bisarra siffror. Det blev snabbt den mest lästa text jag någonsin skrivit. Det var fascinerande, överväldigande och ödmjukande på samma gång.

Just då kändes det varken intressant eller relevant att studera siffrorna, men nu några veckor senare är det intressant. Här finns mycket att utläsa:

screenshot 2015-12-03 kl. 12.53.09.png

Dels att de som nåtts inte nödvändigtvis är lika många som faktiskt läst hela min text. Men nästan en miljon har gjort någon typ av klick på statusen. “Läs mer”, klickat upp mitt foto eller klickat någon annanstans i bilden. Det är en extremt hög engagemangsnivå.

Ännu mer intressant är att se att min post fick totalt över 100 000 gillaklick, men nästan en fjärdedel av dem gjordes på andras delningar av min status. Och mer än en tredjedel av de nästan 4 000 kommentarerna gjordes också bortom min kontroll - på andras delningar.   

Mest anmärkningsvärt är kanske ändå att posten nådde ut i de geografiska områden som har fått Facebooks nya känslofigurer som försök. Facebook har tidigare aviserat att de nu testar att utveckla gillaknappen, öka engagemanget genom att du med ett knapptryck kan förklara att en status gör dig ledsen, glad eller fylld med kärlek. Två klickade i en ledsen emoji på andras delningar. En på ett hjärta. Här blir det uppenbart att sådan statistik kan bli mycket mer intressant för företag och företagssidor än att försöka gissa vad ett gillaklick betyder.

Sammanfattningsvis finns flera fördelar för dig som ensamföretagare, eller entreprenör att satsa på en Facebooksida.

# Spridningen. Just nu tycks Facebooks algoritmer belöna Facebooksidors statusar mer än Facebookprofiler. Använder du dessutom din privata profil smart (och personligt) kan en delning därifrån vara det som kickar igång spridningen på en status från din Facebooksida.

# Statistikgenomgången. Stor spridning på din privata Facebookstatus är bra, men ett helt blint kapitel. Du har ingen aning var du har spridits, hur och till vilken målgrupp.

# Annonsmöjligheten. Skulle du någon gång, inför ett projekt eller produktlansering, vilja trycka på med lite pengar är Facebooksidan enda möjligheten. Pakterar du dessutom smart krävs det ytterst lite för att få stor effekt.

Med allt detta sagt är det också intressant hur Facebook allt mer mutar in sig som ett alternativt internet. Det som fick mig att fokusera mina insatser här var just enkelheten att få spridning på saker. På video, bild och text. Facebook premierar eget innehåll vilket behåller användaren innanför Facebooks murar. 

Det kan också en oroväckande utveckling för internet som helhet, men oavsett det en verklighet att anpassa sig till för den som vill bygga räckvidd.

Det är i den kontexten man tillexempel ska förstå tidningars kapitulation för Facebook just nu, och det är i den kontexten det blir viktigt för dig att utvärdera: Hur mycket av hemsidans funktion kan och bör jag flytta över till Facebook?

Det är viktigt att fundera över, för det kan få avgörande betydelse för både din position på nätet, men också din möjlighet att få spridning.

Så hur går man vidare? Mitt experiment har fortsatt och i nästa del berättar jag bland annat historien bakom hur videoklippet “Kära pappa” fick fem miljoner visningar på Facebook, hur en bloggpost på Facebook blev en riksnyhet och hur vi kan börja Facebookpodda.

Läs fler artiklar
LÄS MER