Sök

Falskt larm! Elscootrar kommer inte att förbjudas i Sverige (verkar det som)

LimeVoiElscooter

Foto: Unsplash/Istockphotos

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Elsparkcyklarna kan hoja vidare.

I fredags slog nyheten ner som en bomb – elsparkcyklar kan förbjudas.

Det var Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen som röt till när han pratade med nyhetsbyrån TT.

“Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.”

Utspelet kom i kölvattnet av en tragisk dödsolycka i Helsingborg under torsdagen. En 27-årig man som åkte på en av Vois elscootrar blev då påkörd och avled senare.

Men under fredagseftermiddagen gick Transportstyrelsen ut och korrigerade uttalandet och menade att Cassepierre bara ville förtydliga reglerna.

“Debatten i media har blivit lite fel”, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Istället menar Transportstyrelsen att de elsparkcyklar som inte följer reglerna redan idag är olagliga.

Fordon delas nämligen in i olika klasser, allt från cykel till tung lastbil. Elsparkcyklar går, trots att de saknar pedaler, in under cykel. De får gå i max 20 km/h och ha en effekt på 250 W. Om de bryter mot de reglerna är de olagliga.

“Klassificeringarna är beslutade av riksdagen, om det skulle bli någon ändring av det är det där beslutet tas,” säger Mikael Andersson på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen kan alltså på egen hand inte förbjuda elsparkcyklar från våra gator.

Men kan ni initiera en utredning som skulle kunna ändra klassificieringen – och därmed göra dem förbjudna?

“Ja, men jag känner inte till att något sånt är på gång.”

En elsparkcykel som går snabbare än 20 km/h kan möjligtvis klassas som en moped. Men då uppfyller den inte de andra krav som ställs på mopeder. Åker man på den ändå kan man åka dit för olovlig körning.

“Man kan tänka på det lite som en moped som är trimmad,” säger Mikael Andersson.

Läs mer