Sök

Flowbox hjälper företag låta kunderna sköta marknadsföringen

FlowboxinfluencersEntreprenör

Marcus Carloni Foto: Pressbild/skärmdumpar

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Marcus Carloni upptäckte tidigt kraften i så kallade mikroinfluencers. För tre år sedan startade han bolaget Flowbox som hjälper företag att låta kunderna sköta marknadsföringen.

”Folk kommer vilja ha autenticitet. Man vill inte följa någon på nätet som bara gör inlägg med syfte att vi ska köpa grejer utan någon som säger sanningen och lär ut någonting.”

Så sa Footway och Backingminds-grundaren Sara Wimmercranz till Breakit för några veckor sedan. 

Hon menade att så kallade mikroinfluencers, alltså äkta kunder som är lojala produkterna utan att nödvändigtvis ta betalt för det, kommer att ha en central roll i framtidens marknadsföring. I det får hon också medhåll av stora influencernätverk som Cure och United Screens som uppger att kunderna just nu snarare letar efter flera små influencers än några få stora. 

Just den här trenden har Flowbox snappat upp. Den molnplattform som Flowbox har utvecklat hjälper företag att hitta och samla in innehåll där kunder skriver om varumärkena i sociala medier. Bolagen kan sedan välja ut innehåll de gillar och be om rättigheterna att använda det i sin marknadsföring.

”I och med Instagram och Facebook har folk blivit bortskämda med att hela tiden matas med nytt och relevant innehåll. Företagen behöver hela tiden jobba med att producera innehåll i massor av olika kanaler och det här är ett sätt att ta tillvara på det som redan har skapats av kunderna”, säger bolagets vd och medgrundare Marcus Carloni till Breakit.

Flowbox har 250 kunder i åtta länder. Bland dessa finns flera stora svenska företag, bland andra modebolaget Nakd, mobilskalsbolaget Ideal of Sweden, Isabella Löwengrips håraccessoarbolag Hermine Hold, nätskohandlaren Footway och klädkedjorna Gina Tricot och Indiska. 

För att uppmuntra kunderna att skapa innehåll om bolagen har olika hashtags skapats. Några exempel är #Hermineheroes, #Ginamyway och #Yesfootway.

Utvalda inlägg som publiceras under de olika hashtaggarna kan publiceras på bolagens hemsidor och kunderna kan sedan i flera fall handla genom att klicka på bilderna. Detta gör att bolagen ser exakt vilka bilder som säljer och kan sedan välja att använda mer innehåll från just den specifika kunden. 

”Det blir lite som 'shop the look' från verkliga personer”, säger Marcus Carloni. 

Flowbox, som idag har cirka 30 anställda, expanderade tidigt utanför Sveriges gränser och har nu bland annat kontor i Amsterdam och Antwerpen. 

2018 omsatte de 10 miljoner kronor men planen är att fortsätta växa i snabb takt. 

”Planen är att fortsätta fokusera på Europa. Målet är att nå 35 till 40 miljoner i licensintäkter under 2019”, säger Marcus Carloni.

Än så länge gör bolaget inget positivt resultat. Snarare tvärtom.

”Vi jobbar hårt med utveckling och expansion och tillför cirka 500.000 i externt kapital i månaden.”

I och med mikroinfluencertrenden planerar bolaget även att lansera en influencerplattform med fokus på att skapa en teknisk lösning som underlättar för företag att komma i kontakt med och kommunicera med mikroinfluencers.

”En trend som vi ser är att bolagen vill satsa på en mer meningsfull och djupare relation med sina influencers och att de själva vill äga relationen i större utsträckning än tidigare,” säger Marcus Carloni. 

Han tror också att fler bolag kommer att börja jobba som Nakd och samarbeta med olika influencers kring kollektioner.

Flowbox finansieras just nu genom Marcus Carlonis andra bolag, contentbyrån Smart media, och har enligt grundaren tackat nej till riskkapital två gånger. 

Läs mer