Sök

Sven Hagströmer går in i Storytel: "Jag borde ha investerat tidigare"

CreadesStorytel

F.v. Sven Hagströmer, Foto: TT-Bild, Jonas Tellander, Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Sven Hagströmers investmentbolag Creades investerar drygt 25 miljoner kronor i ljudboksappen Storytel. Samtidigt passerar tjänsten 200.000 prenumeranter.

Finansmannen som tidigare har investerat i techbolag som Klarna, Tink och Digiexam går nu in i ytterligare ett svenskt internetföretag. Den här gången sker investeringen via det börsnoterade investmentbolaget Creades, där Sven Hagströmer är storägare.

Aktier för totalt 56 miljoner kronor byter händer i Storytel. Sven Hagströmers bolag Creades är en av flera köpare och står för ungefär hälften av köpet. Nu ångrar finansmannen att han inte tog chansen tidigare.

Han träffade Storytel-grundarna första gången i tv-programmet Draknästet 2009. 

“Jag var väldigt nära att investera i bolaget redan då. Sedan dess har det gått enormt bra och det är en jättebra ledning. Ibland är det bara att svälja skiten och inse att man borde investerat tidigare. Men vi går i alla fall in nu. Man behöver ju inte vara en idiot två gånger”, säger Sven Hagströmer.

En av de som säljer är medgrundaren och vd:n Jonas Tellander. Han säljer aktier för närmare 10 miljoner kronor. Men bilar och båtar verkar det inte bli för pengarna.

“Själv kommer jag använda pengarna för att finansiera lån jag har tagit för att köpa aktier tidigare. Generellt kan jag väl säga att vi ville sprida ägandet i bolaget ytterligare och få lite bättre likviditet. Sedan är det också bra med ägare som har lite idéer”, säger bolagets vd och medgrundare, Jonas Tellander, som samtidigt preciserar att det inte finns några förändringar i bolagsstyrelsen planerade i nuläget.

Samtidigt som ägarbilden förändras når själva tjänsten en ny milstolpe. Över 200.000 människor prenumererar nu på ljudboksappen. Det är en fördubbling sedan förra året.

Även bolagets omsättning har dubblats varje år sedan starten. Förra året omsatte bolaget 147 miljoner kronor. Jonas Tellander ser inga tecken på någon avmattning.

“Den här trenden har hållit i fem och ett halvt år och det är nu vår marknadsföring börjar betala sig. Dessutom finns det många länder som inte har någon bra ljudboktjänst. Storytel finns bara i Skandinavien och Holland än så länge”, säger Jonas Tellander.

Ska vi tolka det som att ni håller på att expandera till fler marknader?

“Det kan jag inte kommentera i dagsläget”, säger han.

Läs mer