Alla säljchefer får söka om sina jobb på mediejätten Schibsted

Breakit - Alla säljchefer får söka om sina jobb på mediejätten Schibsted
FOTO: HENRIK MONTGOMERY / TT
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Omställningen mot e-handel och digitala medier får nu stora konsekvenser för personalen på Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet, Omni och Blocket.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Enligt Breakits källor fick bolagets säljorganisation följande besked på onsdagen: Alla säljchefer på bolaget får söka om sina jobb i en stor omorganisation.

Uppdatering: Antalet säljchefer ska minskas från cirka 20 personer till ungefär 10. I en tidigare version av artikeln stod det felaktigt att antalet säljchefer minskade från 22 till 6.

Samtidigt ställer organisationen om till en "alla gör allt"-strategi.

Det innebär i praktiken att den säljare som tidigare har sålt till exempel enbart native-annonser i nyhetsappen Omni i framtiden måste kunna sälja alla sorters annonser - åt alla Schibsted-bolag.

Svenska Dagbladet omfattas dock inte av förändringarna.

Mediejätten, som även äger en lång rad privatekonomisajter som Lendo och Compricer, gick på onsdagen ut med ett pressmeddelande med följande något PR-putsade rubrik:

"Schibsted tar nästa steg för ökad kundnytta och köpupplevelse". Där står dock ingenting om att säljcheferna får söka om sina jobb.

Enligt våra källor ska de flesta medarbetare ha fått ett erbjudande om att sluta med ett avgångsvederlag om upp till sex månadslöner.

Uppdatering: Antalet månader i avgångsvederlaget varierar en del från person till person, beroende av hur länge medarbetaren har varit anställd på Schibsted. Rätt är att de anställda har erbjudits det som kollektivavtalet anger, plus ytterligare tre månader.

Schibsteds försäljningsdirektör Anders Nylander har nu kommenterat omorganisationen.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel