Sök

Jättesmäll för TV4-vdn Casten Almqvist - tvingas betala tillbaka 60 miljoner efter tittarflykt

YoutubeTV4

FOTO: Lennart Nygren/TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Här är senaste tecknet på gammel-tv:s kris - TV4, med vd Casten Almqvist i spetsen, har tvingats betala tillbaka 60 miljoner kronor till annonsörer senaste månaden på grund av för få tittare

Det måste kännas en smula schizofrent för TV4:s koncernchef Casten Almqvist. Samtidigt som annonsörerna står på kö för att få köpa reklam och priserna är rekordhöga befinner sig själva kärnverksamheten på ett sluttande plan.

Under fjolåret minskade för första gången det traditionella tv-tittandet i Sverige och TV4 var en av förlorarna. Orsaken till minskningen var framför allt att de yngre tittarna valde bort svenska kanaler till förmån för Youtube.

Följden av det minskade tv-tittandet har blivit att annonsörerna inte längre kan nå sina potentiella kunder via de svenska kanalerna utan istället får söka sig till olika Youtube-nätverk för att uppnå tillräcklig räckvidd i sina kampanjer. 

Kortsiktigt har de svenska tv-kanalerna kunnat utnyttja tittarbristen genom att kraftigt höja priset på varje tittarekontakt gentemot annonsören. Men det är givetvis ingen strategi som är långsiktigt hållbar. Annonspengarna kommer alltid följa tittarna och när dessa överger traditionell tv så kommer också reklampengarna följa efter.

Och trots att tv-kanalerna höjt sina priser så blir bristen på tittare allt mer skrikande. Senaste tecknet på detta kom på söndagen då Aftonbladets chefredaktör Jan Helin i podden MattssonHelin avslöjade smått alarmerande uppgifter för Sveriges största Tv-bolag, TV4.

I podden uppger Jan Helin att han “har tämligen säkra uppgifter” på att TV4 den senaste månaden tvingats betala tillbaka hela 60 miljoner kronor till annonsörer. Orsak - tv-kanalen har sålt tittarkontakter som man inte kunnat leverera på grund av för få tittare.

“Klart att det är panikartat. Framför allt när man har så blygsam onlinenärvaro som TV4 har”, konstaterar Jan Helin.

Vi på Breakit analysera krisen för gammal-tv i en podd för X veckor sedan - lyssna här!

Läs mer