Neo4j:s grundare om resan från Linköping till Silicon Valley – här är tre lärdomar

Neo4J Karriär Scaleup
Neo4j:s grundare om resan från Linköping till Silicon Valley – här är tre lärdomar

Emil Eifrem, grundare och vd på Neo4j. Foto: Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Har upplevt gigantiska journalistiska avslöjanden och blivit utmanade av gigantiska techbolag.

Svenska Emil Eifrem har gjort grafdatabaser till en snackis i hela världen. Exakt vad det är kan vara svårt för den oinsatte att förstå, men kortfattat utvecklar de en databas som ska göra det enklare att hitta kopplingar mellan olika punkter.

Idag har bolaget cirka 300 anställda, fördelade mellan Silicon Valley, Malmö och till viss del även Stockholm. Till kunderna hör flera av världens största företag. I höstas tog bolaget också in hela 80 miljoner dollar i riskkapital och en börsnotering är planerad till 2020.

Nyligen inledde de ett samarbete med Google.

När Emil Eifrem gick upp på scenen under Almi Invests Seed Day för att prata om bolagets resa var det framförallt tre lärdomar, eller kanske berättelser, som han ville lyfta fram.

Ett enormt avslöjande

Den första historien börjar i bilen på vägen mot Disneyland, våren 2016. Då får Emil Eifrem ett mejl som skulle hinta om en historia som stora delar av världen skulle prata om i månader framöver.

“Hon mejlar; det kommer hända något stort imorgon”, säger han och fortsätter.

“Okej. Mitt liv är inte alltid som en agentnovell, jag får inte alltid såna mejl. Vad menar du?”

Händelsen blev snart känd som “Panama Papers”. Ett stort journalistnätverk hade använt sig av Neo4j:s tjänst för att kartlägga den stora skandalen – som bland annat resulterade i att Islands premiärminister fick avgå. Något de själva inte vetat om förens precis innan det hände.

“Man kunde hitta detta tack vare teknik som vi började bygga i Linköping 2007”, säger Emil Eifrem.

Det blev ett globalt genomslag för Neo4j, berättar Emil Eifrem. Något som möjliggjordes av deras val att erbjuda sin databas som “open source”. Helt gratis att ladda ned alltså, fokuserad på att nå de som faktiskt använder produkten.

“Journalister är ingen lukrativ marknad att rikta sig mot annars.”

Hotet från Amazon

Nästa del handlade om när Amazon bestämde sig för att lansera sin egna grafdatabas. En nyhet som presenterades under bolagets stora Reinvent-konferens i december 2017. Emil Eifrem jämför på scenen avtäckningen av Amazon Neptune med ett avtäckande av dödsstjärnan i Star Wars.

“Det kändes så i alla fall”, säger han.

Men konkurrens är bra, menar Emil Eifrem. Det taggade dem att jobba hårdare, det gav kredibilitet till produkten när Amazon också pratade om samma saker och det fick fler att höra talas om grafdatabaser.

Sen visar han upp en bild på Jeff Bezos-effekten på skärmen, som visar hur intresset för Neo4j:s databas först dippade efter utannonseringen, innan det rusade.

Svårt att växa rätt

Den tredje lärdomen är något kortare. Den skulle kunna kokas ned till en enkel mening; företagets strategi och dess resurser måste vara i fas med varandra. Så var det inte i Neo4j berättar Emil Eifrem.

“2011 hade vi 10 utvecklare och 4 som gjorde andra saker. Ett år senare var vi 14 utvecklare och 50 personer som sysslade med annat”, säger han.

“Det var en felaktig prioritering från min sida.”

Läs fler artiklar
LÄS MER