Sök

Voi vann slaget om elcyklarna – så mycket förlorar stockholmarna

VoiTransport

Foto: Press

Towe Boström / Jon Wahlqvist

Towe Boström / Jon Wahlqvist

Trots ett nästan tre gånger så högt pris tog Voi hem 400-miljonerskontraktet.

I höstas stod det klart att Stockholms stad slutade erbjuda de dåvarande lånecyklarna, City bikes. Något som skapade protester i sociala medier. Staden lovade då att så snart som möjligt ha ett nytt system på plats. 

Igår kom nyheten att elsparkcykelbolaget Voi vunnit upphandlingen om att sköta hyrcyklarna åt Stockholms stad.

Ett avtal som enligt bolaget skulle vara värt 400 miljoner kronor över 7 år. Voi vann avtalet efter en hård kamp med det spanska bolaget Marfina.

Vi bestämde oss för titta lite närmare på upphandlingen och begärde ut handlingarna. Dokumenten visar att det var en otroligt jämn kamp och det var en hårsmån från att avtalet skulle gå till spanjorerna istället. 

I det poängsystem som staden har använt sig av landar Voi på 10.138 poäng – bara 35 före Marfina. 

”Den stora skillnaden är att i Vois förslag är det betydligt fler cyklar. Vi är måna om att det ska finnas cyklar tillgängliga i hela staden”, säger Malinda Flodman, på Stockholms stad.

Jordi Cabañas, chef på Marfinas cykelavdelning, är förvånad över resultatet av upphandlingen.

"Det här sättet att ge poäng för antalet cyklar är inte så smart," menar han. 

Marfina, med bas i Barcelona, erbjöd sig att ställa ut 5.150 elcyklar, något mindre än Vois erbjudande om 7.500.

"Man skulle lätt ha kunnat erbjuda 100.000 cyklar och vinna upphandlingen," säger han.

Han är självklart part i målet men menar att Vois erbjudande innebar alldeles för många cyklar för Stockholm. Istället för att bli använda kommer de att bli stående menar han.

"Jag undrar också hur stockholmarna känner inför att behöva betala för mycket."

För det var ju det också. Voi vann den här upphandlingen trots att deras cyklar kommer att kosta stockholmarna nästan tre gånger så mycket som konkurrentens.  

Voi tar 279 kronor per halvår medan konkurrenten planerade att ta 99 kronor i halvåret.

Ni tror inte det kommer bli irritation över att Stockholms stad valde det dyrare alternativet i slutändan?

”Jag tror att många ändå tycker att det här är ett prisvärt alternativ som fått de extra poängen. De har en kostnad på 28 kronor per dygn”, säger Malinda Flodman, på Stockholm stad.

Trots att det var en stor upphandling som rör hundratals miljoner var det bara två företag med i upphandlingen.

”Det kräver ganska stor insats och det finns kanske inte så många företag som har möjlighet att erbjuda, som i det här fallet, så många cyklar”, säger Malinda Flodman.

Beslutet kan överklagas inom tio dagar under tiden det råder en så kallad avtalsspärr. Vid en eventuell överklagan hamnar ärendet för bedömning vid förvaltningsrätten. 

Anbuden för elcyklarna

Voi

  • 7500 elcyklar

  • 500 lådcyklar

  • 50 betalstationer

  • 279 kr/halvår

Marfina         

  • 5150 elcyklar

  • 120 lådcyklar  

  • 30 betalstationer

  • 99kr/halvår

Läs mer