Sök

Trendbrott: Nu tar svenskarnas shopping fart på allvar i mobilen

E-barometern

Arne Andersson, Postnords branschexpert.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Under tredje kvartalet handlades hela 5,5 miljoner varor med telefonen, enligt nya siffror från Postnord.

“Jag kan definitivt säga att det är ett trendbrott, jag blev förvånad när jag såg siffrorna. I mobilen har man inte tryckt på köpknappen så otroligt mycket, men nu börjar alla bli så vana vid e-handel och storleken på skärmarna gör det lättare,” säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.

Av de svenskar som e-handlar har var femte genomfört ett köp med sin mobiltelefon under Q3 2015. Totalt har de shoppat 5,5 miljoner varor med telefonerna. Det visar E-barometern som utförs av Postnord i samarbete med Svensk digital handel och HUI Research.

Det är första året som man mäter antalet varor men enligt Postnords branschexpert Arne Andersson är det mycket.

Undersökningen visar att 66 procent har använt sin mobil i köpprocessen genom att till exempel göra research eller ta emot erbjudanden. De kategorier som ligger i topp när det gäller inköp från mobiltelefonen är kläder, hemelektronik och böcker. Inte oväntat är det främst den yngre generationen som handlar via mobilen men Arne Andersson ser också en annan ålderstrend.

“Med mobila enheter når vi når vi äldre målgrupper som kanske är ovana vid desktop och datorer. Att hantera mobiler och läsplattor är enklare, det är färre knappar,” säger han.

E-barometern visar att den främsta anledningen till att shopping i mobilen ökar är att den helt enkelt finns närmast till hands. Däremot anser 35 procent att den kan vara svår att använda när man vill få en bredare överblick.

“Ordervärderna ligger ofta lägre i mobilen och det är en utmaning för e-handlare att jobba med. Men handel via mobilen är bara i sin linda, utvecklingen har gått snabbt det senaste året. Nästa år är det säkert dubbelt så många varor vi köper,” säger Arne Andersson.

Läs mer