Hon ska ratta United Screens in i framtiden – "Vi har bara sett början"

United Screens
Hon ska ratta United Screens in i framtiden – "Vi har bara sett början"

Natalie Tideström Heidmark med profilerna Therese Lindgren och Clara Henry. Lars Pehrson/SvD/TT/ Noella Johansson.

Towe Boström

Reporter

Influencers vill ha längre samarbeten och familjefokuset har exploderat.
”Vi har bara sett början på ett helt nytt medieslag", säger United Screens nya vd Natalie Tideström Heidmark.

Under förra året slukades det svenska Youtube-nätverket United Screens av den tyska mediejätten RLT. Affären gick loss på 120 miljoner kronor vilket gjorde att de båda grundarna Malte Andreasson och Stina Bergfors kunde skörda frukt.

Efter uppköpet fortsatte Malte Andreasson som vd – men för några veckor sedan kom beskedet om att han lämnar posten.

United Screens presenterade istället en ny front där Natalie Tideström Heidmark utsågs som ny vd. Vid sin sida har hon Nicolin Lillhage som tar rollen som operativ chef och vice vd, samt bolagets medgrundare Stina Bergfors som agerar rådgivare åt ledningen.

Natalie Tideström Heidmark må vara ny på vd-posten, men har i stort sett varit med sedan starten för sex år sedan, bland annat i rollen som kommersiell chef. 

”Jag har varit med på resan från 0 kronor till över 100 miljoner kronor i omsättning. Jag känner bolaget väl, kan våra affärer och vi har världens bästa team”, säger Natalie Tideström Heidmark när Breakit träffar henne.

Hon ansvarar nu för arbetet med de runt 500 influencers och artister som ingår i nätverket, vilket innefattar profiler som Therése Lindgren, Johan Hedberg, Clara Henry och Thomas Sekelius. United Screens fokuserar i dagsläget på två affärsområden, –  influencer-marketing samt försäljning av reklamutrymme på Youtube. Framöver är planen även att lägga mer fokus på egen produktion. 

Men hur mår egentligen marknaden? ”Influencern är död”, deklarerade Sara Wimmercranz, grundare av Backing Minds, nyligen.

”Med det menar jag att folk kommer vilja ha autenticitet. Man vill inte följa någon på nätet som bara gör inlägg med syfte att vi ska köpa grejer utan någon som säger sanningen och lär ut någonting”, förklarade Sara Wimmercranz.

Natalie Tideström Heidmark skrattar till när frågan kommer upp men blir snart allvarlig och ger svar på tal.

”Vi har bara sett början på ett helt nytt medieslag. Efterfrågan ökar hela tiden, liksom professionalismen. Det är först nu vi börjar se effekterna av influencer-marketing och hur det driver förändring”.

Hon ser dock beteendeförändringar där allt fler influencers prioriterar längre och långsiktiga samarbeten med varumärken, framför kortare alternativ.

”Nu kan de större namnen redan vara slutsålda fram till december”.

Samtidigt förändras strategierna hos varumärken som ser ett värde i att kombinera större och mindre profiler kampanjer.

”Många jobbar med större profiler för att verkligen nå ut för att säkra räckvidden och kombinerar det med mikronfluencers (färre antal följare) för att bygga vänskapsbanden”, säger Natalie Tideström Heidmark.

Hon pekar specifikt på familjerelaterat material som en snabbväxande nisch. De personer, så kallade millennials, som växte upp med sociala medieplattformar och influencers har själva skaffat familjer och ändrat intressen.

”Det syns så väl. När vi började jobba med det här var det en yngre målgrupp med spel och smink. Nu har det gått många år och målgruppen har växt upp samtidigt som Youtube attraherar en äldre målgrupp med annat innehåll”.

Under förra året omsatte United Screens 122 miljoner kronor, att jämföra med 104 miljoner kronor 2017. Bolaget backade samtidigt över 21 miljoner kronor, vilket är en fördubbling mot föregående år.

Natalie Tideström Heidmark vill inte uppge några prognoser för i år.

”Tillväxt är det absolut viktigaste för oss. Vi ser att branschen växer och att vi kan vinna mer marknadsandelar, därför investerar vi i organisationen och tech”.

Det låter bra, men allt är såklart inte guld och gröna skogar – och den som inte är snabb och följsam nog riskerar att gå under.

”Det kan komma en ny plattform, profil, mätverktyg eller så slutar någon plötsligt att publicera. Branschen förändras hela tiden och det vi gör idag behöver inte vara något vi gör om någon månad. Det gäller att allt vara förberedd på förändring”", säger Natalie Tideström Heidmark.

Läs fler artiklar
LÄS MER