Sök

Han förvandlade en 46 år gammal Fiat – till en supermiljöbil

ElbilarTransport

Klassiska bilar som utsläppsfria och miljövänliga transportmedel - går det ihop? Foto: Tomas Schultz

Tomas Schultz

Tomas Schultz

Bilspanarna

Att köra en klassisk bil är kanske mest förknippat med smutsiga avgaser och ständiga verkstadsbesök.
Men det finns undantag.
Möt svensken som förvandlat sin Fiat från 1973 till en klimatsmart miljöbil.

Den här texten är en del av artikelserien “Bilspanarna". Artiklarna skrivs av bilälskarna Tomas Schultz, som till vardags arbetar på Schibsted Media Group, och Robin Flodén, som arbetar på publicisthuset Leeads (transparens: Leeads är en partner till Breakit). Artiklarna har ingen koppling till duons vardagsjobb.

Bilspanarna möter upp Rikard Wildare utanför hans garage i Stockholmsförorten Sundbyberg.

“Jag bor i Vasastan men vintertid står bilen här. Italienskt stål är inte direkt känt för att klara vintern och saltet väl”, säger Rikard och skrockar glatt.

Det är uppenbart att han skiner upp inombords när garageporten åker upp och den italienska 70-talspärlans mörkblåa lack blänker till i aprilsolen.

Rikards bil är ingen vanlig bil. Det är en fullt elkonverterad Fiat 500 från 1973 som Rikard köpte 2010. Idéen att elkonvertera bilen föddes hemma vid köksbordet i Vasastan.

“Min dröm var att hitta en av de coolaste formgivna bilarna och få den eldriven. Helst också kobolt-fritt som faktiskt är en av de största miljöbovarna vid utvinning. Bilens energikälla består av koboltfria litiumceller som är sammankopplade i serie. Totalt 24 celler som ger en maxeffekt på ca 25 hästar.”

Vi rullar ut i vårsolen i Sundbyberg och drar tillbaka det canvasklädda taket och känner solens strålar i hjässan. Jag slås direkt av ljudlösheten som den blott 575 kg lätta Fiaten erbjuder, men också av den snabba knuffen som bara ett elektrifierat fordon kan bjuda på.

 

Turen går runt Stockholmsförorten Bromma och bilen rullar habilt i eftermiddagstrafiken denna fredag. Den är lättkörd, trots den manuella originalväxellådan, där första växeln är osynkroniserade, vilket förvånar mig som kört flera fossildrivna 70-talsklassiker tidigare.

Rikard Wildare har verkligen lyckats hitta den perfekta mixen mellan gammalt och nytt. Blickarna från nyfikna åskådare tycks dessutom aldrig ta slut.

Vad är räckvidden och max hastigheten på en sådan här elbil?

“Cirka 50 kilometer kommer man på fulladdade batterier. Det går att pressa upp den i 100 kilometer i timmen men 80 kilometer i timmen är perfekt motorvägsfart”, säger Rikard.

“De här bilarna var inga fartmonster ens 1973 utan skulle rulla i Italiens redan då intensiva stadstrafik”

Del av en större trend

Rikards Fiat är samtidigt inte unik i världen. Stora tillverkare av främst klassiska sportbilar är redan långt framme med att elektrifiera sina mest åtråvärda klassiker.

Aston Martin släppte i höstas nyheten om att deras ikoniska DB6 från 1970 kommer att erbjudas ett konverterings-kit, där man helt enkelt byter ut förbränningsmotorn och växellådan mot en “kassett” med hela elkonverteringen i. Och där monteringen är så smärtfri att man faktiskt kan använda samma drivlina i övrigt.

Rikard Wildares Fiat drivs med hjälp av 24 el-celler. Notera originalväxellådan i mitten. Foto: Tomas Schultz

De mest inbitna fansen kanske också redan vet att Jaguar sedan flera år erbjuder konvertering av E-type modellen från 60-talet.

Tekniksajten The Verge menar dessutom att biltillverkarnas ambitioner för konvertering av bensindrivna bilar till el är höga – och att satsningar redan burit frukt. Trots höga konsumentpriser så finns efterfrågan, främst i sportbilssegmentet.

“Jag tror vi kommer se mer av detta. Nu gjorde jag hela min från ax till limpa, men processen är egentligen inte komplicerad, det är bara tekniken som är dyr. Mina delar kostade drygt 75000 kr, men priserna går ner år för år och i Norge finns delar att köpa från hyllan", säger Rikard Wildare

"För klassiska bilar med högt bruks- eller affektionsvärde ser jag definitivt en marknad.”

Vi susar tillbaka mot Sundbyberg och jag tänker att detta inte är så tokigt. Klassiker som miljöbil.

Tänk att man kan ta något så vackert som en ikonisk bilmodell och ge den nytt liv med enkel teknik. Det är hållbarhet i dubbel bemärkelse i tider när begagnade bilar från främst 80- och 90-talet faktiskt byggdes som relativt krocksäkra och komfortabla.

Med innovatörer och eldsjälar som Rikard drivs idéutveckling framåt. För vem kunde tro för bara tio år sedan att en klassisk bil kunde få nytt liv och kanske rentav vara ett mer hållbart alternativ till dagens moderna bilar?

Om Bilspanarna

Skribenterna Tomas Schultz och Robin Flodén är två hårt arbetande småbarnsföräldrar i Stockholm som älskar bilar, men lever med ständig diesel- och batteriångest. Båda kör dieselbil idag och men är nyfikna på den elektrifierade världen.

Läs mer