Sök

EU-val runt knuten – så mycket lägger partierna på Facebook-annonser

Sociala medierPolitik

Foto:Janerik Henriksson / TT / Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Stora skillnader.

Det drar ihop sig mot EU-val och partierna kämpar hårt för att nå ut genom bruset. Här utgör sociala medier viktiga redskap för att nå osäkra väljare, eller rent av få dem att tänka om i sista sekund.

Facebook är, liksom i många andra val, en viktig plattform för det politiska slaget.

Nu har Svenska Dagbladet undersökt hur mycket partierna spenderat på Facebook-annonser kopplade till EU-valet. Aktivast uppges Socialdemokraterna och Centerpartiet vara. Partierna ska ha spenderat 920.000 respektive 846.000 kronor på sponsrade politiska inlägg under perioden 1 mars - 20 maj. 

Vänsterpartiet har spenderat minst pengar, blygsamma 25.00 kronor, på sponsrade inlägg. I botten hittar vi även Liberalerna och Miljöpartiet.

Samtidigt noterar SvD att de mindre partierna satsar hårdare Facebook. Både Feministisk initiativ och Alternativ för Sverige har lagt runt 130.000 kronor vardera.

Ett initiativ som fått mycket uppmärksamhet på senare tid – och engagerat politikerna – är "Bensinupproret".  Facebookgruppen samlar hundratusentals svenskar som kräver lägre bensinpriser, och partier som M, SD och KD har eldat på upproret med egna betalda annonser.

Ingen av partierna är dock i närheten av förslag som möter gruppens krav – att sänka bensinpriset till 12 kronor litern.

Läs mer