Cissi Wallin om nya nätsatsningen Gardet: "Vill ge kvinnor en megafon"

Gardet Medier
Cissi Wallin om nya nätsatsningen Gardet: "Vill ge kvinnor en megafon"

Cissi Wallin. Foto: TT

Caroline Englund

Reporter

Redan innan den nya sajten Gardet lanserades hade den 25.000 följare på Instagram. Nu berättar grundaren Cissi Wallin vad tanken bakom satsningen är.

Gardet, som lanserades i dag, beskrivs som en feministisk plattform. 

”Vi tyckte det var dags att levla upp och göra något större, att ge kvinnor en megafon och en plats där vi kan vara oberoende och fria”, säger medieprofilen Cissi Wallin, till TT.

På sajten kommer cirka 15 kvinnor driva feministisk opinionsbildning. De vill också granska rättsväsendet och medierna. Bland skribenterna syns bland andra journalisten Kajjan Andersson, illustratören Elin Lucassi, Filippa Berg, före detta chefredaktör för Lajkat samt Amanda Oxell, grundare av Annonsrådet. 

”Kvinnor som höjer sina röster blir straffade, de blir av med sin makt och sina plattformar. Vi vill återta den makten, och granska makten själva. Vi fyller den lucka som vi tycker fattades. Det sitter inga manliga mediechefer i den här gruppen”, säger Cissi Walllin till TT.

”Vi har fått nog. Och nu har vi även fått kraft. Kraften att på allvar ta tillbaka ordet och den makt som sedan länge borde varit vår. Vi är en grupp kvinnor som på varsitt håll drivit feministisk opinionsbildning och kamp i många år. Nu går vi samman på ett nytt sätt”, står det i presentationen av sajten. 

På sajten finns just nu också bland annat en intervju med Unni Drougge och en artikel som handlar om reaktionerna på Gardets reklamkampanj som bland annat gick ut på låtsasreklam där profiler som Joakim Lamotte, Jan Guillou och Alexander Bard skulle stötta sajten. Det finns också en uppmaning om att den som gillar sajten ska swisha ett bidrag till arbetet med den.  

Läs fler artiklar
LÄS MER