Kalsongbolaget CDLP ville prata mansnorm – blev en världsnyhet

CDLP e-handel retail
Kalsongbolaget CDLP ville prata mansnorm – blev en världsnyhet

Caroline Englund

Reporter

Kalsongbolaget CDLP ville diskutera mansnormen – nu kan utländsk press inte få nog av dem. ”Vi har fått en otrolig uppmärksamhet”, säger grundaren Andreas Palm till Breakit.

New York Times, Wall Street Journal, Forbes, Financial Times, Elle och Esquire är några exempel på utländska tidningar som uppmärksammat bolaget som startades av två svenskar för tre år sedan.

Bakom företaget ligger vännerna Andreas Palm och Christian Larson och affärsidén handlar om att sälja kalsonger.

“Innan vi startade bolaget jobbade jag som vd för varumärkesbyrån Ciceron och Christian som är filmregissör inom reklam och mode. Vi reste mycket tillsammans och delade ofta rum på hotell. Vi blev till slut väldigt trötta på att se varandra i fula kalsonger och tänkte att vi måste göra något åt det här”, säger Andreas Palm till Breakit.

Han fortsätter:

“De flesta kalsonger har stora loggor, prints och skarpa färger. Merparten av dem tillverkas i samma stad i Kina av billig bomull. Vi tyckte att det borde finnas ett alternativ som görs med innovationskraft och kvalitet.”

Resultatet blev bolaget CDLP som tillverkar sina kalsonger i Portugal av  det miljövänliga materialet lyocell.

Bolaget ville sticka ut även när det gällde marknadsföringen.

“Vi ville komma bort från inoljade sportmodeller. Det känns som en daterad bild av manlighet. Därför gjorde Christian en porträttserie med män utan magrutor som presenterade manlighet på ett ärligt och privat sätt.”

I serien medverkade bland annat världsartisten Sting och de svenska filmregissörerna Jonas Åkerlund och Johan Renck.

“Jag tror att det var porträttserien och diskussionen om en bredare typ av maskulinitet på underklädesmarknaden som fångade de internationella mediernas intresse”, säger Andreas Palm.

Och det är inte bara bland medier som intresset för bolaget är stort. CDLP backas av välkända investerare som Patrik Brummer, Emilia de Porét, Niklas Adalberth, Johan Renck, Jonas Åkerlund, Daniel Pilotti, Michael Storåkers och David Sandström. De har i tre rundor tagit in 20 miljoner kronor.

Bolaget säljer till största delen sina kalsonger via sin webbshop men använder också utvalda återförsäljare i flera länder. De har nyligen öppnat sin första fysiska butik på Stureplan i Stockholm

“Vi tror att kunderna vill olika saker. Vissa föredrar att handla i en fysisk butik. Vi har också jobbat med butiksupplevelsen och har till exempel gjort om ena väggen så att den ser ut som lobbyn till ett italienskt hotell. En av provhytterna fungerar som en minibio där kunderna kan titta på porträttfilmerna med Sting, Jonas Åkerlund med flera”, säger Andreas Palm.

2018 landade CDLP:s  omsättning på 9 miljoner men vilket var en rejäl ökning jämfört med året innan då de omsatte 2 miljoner.

“Målet 2019 är att omsätta 30 miljoner. Vi har dessutom precis blivit lönsamma på månadsbasis”, säger Andreas Palm.

Under året satsar bolaget på ett nytt produktsortiment där bland annat badkläder, pyjamas och morgonrock ingår. Inom kort ska de även lansera ett erbjudande som innebär att kunderna ska kunna prenumerera på bolagets produkter.

“Vi har redan sett att det finns ett stort intresse för det, speciellt bland våra amerikanska kunder”, säger Andreas Palm.

Läs fler artiklar
LÄS MER