Sök

Nej, Facebook censurerar inte politiska annonser – det är du som inte har läst reglerna

MetaSociala medier

Bilden är ett montage. Foto: Istockphoto.com / Skärmdump

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Med en vecka kvar till EU-valet står Facebook återigen i fokus. Men nu för att de är för stränga med vad de släpper igenom.

Politiker, medier, företag och organisationer ropar och viftar – för de tror att de blir censurerade. Men i själva verket lever de inte upp till Facebooks nya, skärpta krav på transparens.

Först ut var politikern Henrik Sundström (M). I slutet på april rasade han över att Facebook strypt hans möjligheter att annonsera. “Det är en skandal, fullkomlig skandal”, skrev han i en tweet.

Den retweetades över 500 gånger.

I en uppföljande tweet gick han längre och jämförde Sverige med en diktatur. Snart fick han uppdatera med en rättelse, han hade bara missat att han behövde verifiera sin identitet.

Facebooks nya annonsregler trädde i kraft under april och handlar om att annonsörer med politiska budskap – oavsett avsändare – måste stärka sin identitet. Det behöver alltså inte vara partipolitiska budskap, utan det räcker att det är en fråga som är av “nationell vikt”. Det är en ovanligt låg tröskel, men används också för att vara på den säkra sidan, för att filtrera nästan alla annonser som skulle kunna användas för att påverka väljare inför valet.

Vill en annonsör annonsera krävs alltså en verifieringsprocess där man visar upp ID eller myndighetspapper som verifierar avsändaren. Görs inte det stoppas eller visas inte annonsen.

Det innebär också att annonsörer som vill återpublicera gamla annonser nu kan stoppas. Inte på grund av innehållet, utan på grund av att de ännu inte verifierat sin identitet.

Processen är ett led i att stävja möjligheten för främmande makt att påverka lokala val. Det ska alltid vara tydligt vem som annonserar och varför. Och då spelar det ingen roll vem du är. Facebook har varit tydliga med detta genom pressutskick och meddelanden på sajten i god tid innan EU-valet.

Men det är fler än Henrik Sundström som tycks ha missförstått det.

Senast idag skrev Dagens nyheters chefredaktör, Peter Wolodarski, att “Facebook har stoppat DN:s EU-valsfilmer från annonsering. Ytterst oklara motiv”.

Men senare på dagen gick annonsen igenom. På direkt fråga om det handlade om att de missat ansvarsfriskrivningen svarar DN:s redaktionschef att det är “mycket möjligt”.

Sundström och DN är inte ensamma. Bara undertecknad har de senaste veckorna tagit emot frågor från både företag, organisationer och politiska partier som alla känner sig antingen förvirrade eller censurerade när deras annonser inte tillåts. I samtliga fall har det handlat om att de inte har verifierat sig.

Samtidigt ligger såklart ett ansvar på Facebook. Istället för att hänvisa till att annonsen inte följer riktlinjer, skulle det hjälpa med en tydlighet kring exakt vilken uppgift som saknas.

Inför denna texts publicering påtalades problemet för Facebook. Nätjättens svenska pressansvarige, Lukasz Lindell, svarar och medger att det har ställt till problem, men påpekar också att de har försökt kommunicera saken brett genom “utskick till samtliga av våra kontaktpersoner hos riksdagspartierna samt utbildningar som några av dem valt att delta i. Vi har även kommenterat kring förändringarna till media för att förklara hur de här förändringarna påverkar partier, kandidater och andra aktörer som vill annonsera politiskt.”

Och ja, det är klart att det finns mer att göra. Men reaktionerna just nu är också närmast komiska: Först är Facebook för slappa. Sedan städar de upp, ändrar reglerna och då ropas det om censur.

Allt för att vi inte orkar läsa igenom reglerna.

Läs mer