E-handelssuccén Babyshop växer i raketfart – på ny oväntad marknad

E-handelssuccén Babyshop växer i raketfart – på ny oväntad marknad

Valet att sikta in sig på ryska kunder blev en fullträff.

Letar ditt e-handelsföretag en ny, stor och kraftigt växande marknad? Då kan det vara läge att blicka österut.

Barn- och babyklädesföretaget Babyshop.se identifierade tidigt Ryssland som ett område som kunde leda till en kraftig expansion för bolaget.

”Vi fick många förfrågningar från Ryssland vilket gjorde att vi började undersöka ifall det var en marknad som kunde hjälpa oss att växa”, berättar Jonas Jutmar, Chief Marketing Officer på Babyshop.se.

”Det finns väldigt många skillnader i hur kunderna agerar”

Jonas och kollegorna märkte snabbt att de ryska kundernas vanor skilde sig från de svenska kunderna.

”Det finns många likheter, men också väldigt många skillnader: Hur de väljer varor, hur de köper dem, hur de kommunicerar med kundtjänst, vad de vill ha ut av en onlinebutik och vad som är viktigast för dem gällande hela upplevelsen”, berättar Jonas.

För att få en kickstart, lära sig att förstå kundbasen och hur Babyshop skulle kunna marknadsföra sig kontaktade de Yandex, Rysslands största internetbaserade företag som driver en av världens största sökmotorer.

Förväntar sig att marknaden kommer växa rejält

Yandex började hjälpa Babyshop med försäljning, marknadsföring för varumärket och expansionen i Ryssland och andra CIS-länder.

”Yandex har flera unika kampanjverktyg vi använder oss av, som videoextensions vilket funkar bra mot vår målgrupp. Yandex Advertisement Network-kampanjer är väldigt effektiva för oss tack vare attraktiva bildannonser som ger oss billigare trafik och konverteringar via vanliga sökkampanjer”, säger Jonas Jutmar.

Vill ditt företag expandera till den växande ryska marknaden? Läs mer här!

Nu har Babyshop fått in en fot på den ryska marknaden och förväntar sig att den kommer växa rejält i framtiden. För att få bästa möjliga förutsättningar att hänga med använder sig företaget av Yandex europeiska Account Managers.


Ett par av annonserna Babyshop fått hjälp med av Yandex.

”De ger oss marknadsanalyser och tipsar oss om strategier vi kan använda för att uppnå våra mål. Generellt är Yandex väldigt uppmärksamma när det gäller kundernas önskemål”.

Enligt era erfarenheter, vad behöver ett europeiskt e-handelsföretag för att lyckas på den ryska marknaden?

”Det är en komplex marknad på grund av logistiska krav, men kunderna har även ett annat köpbeteende. Just nu är marknaden mognare än när vi gav oss in på den, e-handeln har ökat och konkurrensen med den.”

”Vi är mycket nöjda med Yandex stöd”

Men Jonas nämner också att förutsättningarna kan ändras fort, på grund av den invecklade tullproceduren som är inblandad vid handel mot Ryssland. Dessutom menar han att svenska och nordiska företag måste lära sig att saker som fungerar på den inhemska marknaden inte alltid går bra i Ryssland.

”Det gäller att ha tålamod, och vi är mycket nöjda med Yandex stöd där. De har varit en viktig partner för oss i den här utvecklingen.”

Yandex kommer till Sverige!
Den 4 juni håller Yandex ett föredrag i centrala Stockholm om hur ditt företag lyckas med e-handel i Ryssland. För anmälan och mer information, klicka här!

Läs fler artiklar
LÄS MER