E-handelsstjärnorna: Därför är influencern död

Backing minds e-handel
E-handelsstjärnorna: Därför är influencern död

Susanne Najafi och Sara Wimmercranz. Foto: Henrik Huldschiner och press.

Caroline Englund

Reporter

E-handelsstjärnorna Susanne Najafi och Sara Wimmercranz spår att influencerns storhetstid är förbi.
”Nu är det autenticitet som gäller”, säger Sara Wimmercranz, grundare av Footway och Backing Minds, till Breakit.

För tre år sedan startade Susanne Najafi och Sara Wimmercranz riskkapitalbolaget Backing Minds. Strategin är att investera bortom Stureplan, i techbolag som ofta missas av de homogena investeringsnätverken.

Bolaget har sedan starten backats av en rad tunga näringslivsprofiler, däribland H&M:s vd Karl-Johan Persson och Kinneviks storägare Cristina Stenbeck.

När Susanne Najafi och Sara Wimmercranz på torsdagen talade på e-handelskonferens SEBC i Göteborg delade de med sig av en rad heta trender och framtidsspaningar. 

Det skifte som enligt de båda investerarna är allra tydligast just nu är hållbarhet.

”Det finns mycket att tjäna på att vara en first mover och när alla väl satsar kommer det att vara skandal att inte ha koll på det här. Det innebär att ha koll på varje enskild produkts eller tjänsts avtryck i hela kedjan”, sade Sara Wimmercranz på scenen. 

Backing Minds menar att bolagen som agerar och kommunicerar hållbart på riktigt är de som vinner framtidens kunder. Det handlar inte bara om att göra gott utan om faktisk ekonomisk vinning. 

”Vi behöver se nya affärsmodeller och nya mål”, säger Susanne Najafi.

Många av dagens e-handelssuccéer, som NA-KD och Daniel Wellington, har byggts upp genom marknadsföring med hjälp av influencers på sociala medier. Men så kommer det inte att se ut i framtiden, tror Susanne Najafi och Sara Wimmercranz. 

”Influencern är död”, säger Sara Wimmercranz.

”Med det menar jag att folk kommer vilja ha autenticitet. Man vill inte följa någon på nätet som bara gör inlägg med syfte att vi ska köpa grejer utan någon som säger sanningen och lär ut någonting”, säger hon till Breakit 

Framtidens marknadsföring handlar snarare om så kallade mikroinfluensers, tror de båda investerarna – alltså om äkta kunder som är lojala produkterna utan att nödvändigtvis ta betalt för det. 

”I slutändan handlar det om att vara transparent och på riktigt ha en bra produkt, snarare än att betala någon att säga att man har det”, säger de båda investerarna.  

Läs fler artiklar
LÄS MER