Sök

Klädvårdsbolaget Steamery dubblade omsättningen förra året

The SteameryHållbarhet

Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Svenska kunders okunnighet om klädvård lockade fram en affärsidé hos Petra Ringström och hennes medgrundare. Nu säljer deras bolag designade steamers för 38 miljoner.

Bolaget Steamery grundades för fem år sedan av tre svenskar i Shanghai. Bolagets fokus ligger på klädvård och huvudprodukten är en steamer som har lite mer stil än många andra klädvårdsprodukter. 

”Vi ville ta fram en produkt som är så pass snygg att man kan tänka sig att ha den framme”, säger Petra Ringström till Breakit.

Hon berättar att hon och vännerna Frej Lewenhaupt och Martin Lingner fick idén till bolaget när de jobbade inom modebranschen i Shanghai.

”När jag sålde kläder på den svenska marknaden insåg jag att mina kunder inte visste hur de skulle ta hand om kläderna. Framförallt fick jag mycket frågor om hur de skulle ta hand om siden och när jag berättade att det skulle steamas var det inte så många som visste hur det skulle göra”, säger hon.

Det blev grunden till Steamery som på bara några år tagit världen med storm. Utan riskkapital har bolaget ökat sin försäljning i snabb takt och bara under det senaste räkenskapsåret tredubblades försäljningen till 38 miljoner. Bolaget finns nu på 60 marknader och har cirka 1.000 återförsäljare globalt.

I veckan vann bolaget priset ”Årets tillväxtbolag” på galan Retailawards i hård kamp mot jättar som Foreo, med en omsättning på 10 miljarder, och Ideal of Sweden, som förra året omsatte 430 miljoner och i år siktar på att öka omsättningen till 1 miljard. 

”Jag är chockad, Vi var otroligt glada bara över att bli nominerade och att få vara i samma kategori som de bolagen. Jag tror att vi vann för att vi är en unik aktör på marknaden och för att produkterna är rätt i tiden i och med det växande intresset för hållbarhet.” ¨.

Petra Ringström tror nämligen att det är det som är bakgrunden till bolagets framgång.

”Vi har tagit fram rätt produkter i rätt tid. Vi hittade ett hål i marknaden eftersom vi såg att det inte såldes klädvård i klädbutiker.”

Steamery säljer sina produkter på nätet och genom återförsäljare och har varit noga med att välja återförsäljare inom modebranschen.

Hittills har bolaget växt med cirka 250 procent om året och planen är fortsatt tillväxt.

”Vi siktar högt och håller på med lansering i USA just nu. Samtidigt växer vårt team i Sverige”, säger Petra Ringström. 

Hon avslöjar också att bolaget ska satsa på nya produkter i höst.

Vilket är det vanligaste misstaget folk gör när det kommer till klädvård?

”Det är att man tvättar för mycket. Ofta räcker det med att vädra eller steama kläderna då håller de betydligt längre.”

Läs mer