Skulle utmana Blocket – nu har Wayke bränt 100 miljoner

Wayke Bilar
Skulle utmana Blocket – nu har Wayke bränt 100 miljoner

T.v: Martin Fransson, vd på Wayke.

Stefan Lundell

Medgrundare och innehållschef

“Vi har inget nytt kapitalbehov under 2019”.

Med buller och bång lanserades i början av 2018 Wayke. Ambitionen var att på allvar ta upp kampen med jätten Blocket som helt dominerar den svenska marknaden för bilannonsering.

Bakom Wayke stod bilbranschens egen organisation MRF tillsammans med Volkswagen Återförsäljarna och Svenska Volvohandlarföreningen. En helt ny marknadsplats byggdes upp och Wayke körde en omfattande reklamkampanj i både TV och dagspress.

En viktig faktor var att flera av de största bilhandlarna valde att bojkotta Blocket och annonsera exklusivt hos Wayke. I mitten av 2018 hade nästan 350 bilhandlare anslutit till “Blocket-bojkotten” och den gamla jätten tycktes hotad.

Men idag är bilden en annan. I princip alla handlare har gått tillbaka till att annonsera också på Blocket och sajten har ett stabilt grepp om marknaden. Blockets bildel har hela 2,5 miljoner unika besökare i veckan medan Wayke bara har 200.000 unika besökare.

Och efter att under 2018 sett en minskad tillväxt i bilannonseringen så växer Blocket nu den delen, enligt onsdagsmorgonens kvartalsrapport hos ägaren Schibsted.

“Bildelen är den klart största vertikalen på Blocket intäktsmässigt och där ser vi att omsättningen ökat med 6 procent jämfört med samma period förra året”, konstaterar Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal.

Samtidigt blöder Wayke kraftigt. Första verksamhetsåret 2017 blev förlusten 72 miljoner kronor och under 2018 förlorade bolaget 31 miljoner kronor. Totalt har Waykes offensiv alltså kostat ägarna drygt 100 miljoner kronor.

“Vi gjorde en nyemission på runt 20 miljoner förra sommaren och under 2019 har vi inget nytt kapitalbehov”, säger Waykes vd Martin Fransson som uppger att verksamheten utvecklas bra och enligt plan:

“Vi ökade omsättningen från 3 till 42 miljoner i fjol och inom ett till två år kommer vi att gå med vinst”.

Marknadsplatsen är också bara ena benet i Waykes verksamhet. Tanken är att hela bilbranschen ska kunna dra nytta av det utvecklingsarbete som görs inom ramen för Wayke. Man har bland annat skapat ett publiceringsverktyg och ett sätt att med hjälp av AI sätta bilpriserna för handlarna.

“Vi kommer också inom kort lansera en e-handel där vi till exempel löst logistiken så att du kan få din bil levererad vart som helst i landet”, säger Martin Fransson.

Att bilhandlarna inte längre väljer att annonsera exklusivt på Wayke – vilket var en stor konkurrensfördel vid lanseringen – är inget som tycks bekymra Martin Fransson nämnvärt.

"Det är inget vi kan påverka, utan vi tror att bilar kommer säljas i många olika kanaler" säger han.

För att höra Stefan Lundells analys om varför Waykes satsning ändå kan vara väl investerade pengar – lyssna på Breakits podcast här.  

Läs fler artiklar
LÄS MER