Sök

Voi breddar flottan – lanserar cyklar och nya elscootrar

VoiTransportElscooter

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

En elcykel, en lådcykel, nya elscootrar – och expansionsplaner.
Här är allt som Voi presenterade på Norrsken House i Stockholm på tisdagskvällen.

Den svenska snabbväxaren Voi gick på bara några månader från att vara helt okända till att bli ett av de tyngst backade bolagen på marknaden.

Nu ställer bolaget in siktet mot Tyskland, där elscooter-tjänster likt Vois inte har varit tillåtna tidigare. Voi hoppas rulla in i hela 30 tyska städer innan sommarens slut, något som är en del i en större expansion där målet är att lansera i 150 europeiska städer. Bolaget finns jämförelsevis "bara" i 18 städer idag.

De planerna avslöjade Voi under tisdagen på ett event i Norrsken House i Stockholm.

Den stora nyheten var däremot inte den planerade expansionen. Voi meddelade även att de kommer att bredda sin fordonsflotta rejält – som nu kommer att bestå av elsparkcyklar, elcyklar och eldrivna lådcyklar.

Dessutom presenterades nya modeller av Vois elsparkcyklar.

“El-cyklarna kommer att lanseras på samtliga marknader runtom i Europa, de första städerna kommer att tillkomma under de kommande månaderna. Vi vill säkerställa att vi börjar i städer som vill erbjuda en helhet kring mikromobiltet, med ett flertal antal alternativa fordon. Vi delar mer när det händer”, säger Kristina Nilsson, PR-chef på Voi i ett mejl till Breakit.

De nya fordonen tillverkas av det Mobike-medgrundaren Xu Hongjuns bolag HongJi i Kina. De ska enligt Voi ha längre livslängd och vara bättre anpassade för uthyrning än de modeller som använts till uthyrning tidigare enligt bolaget.

Enligt ett pressmeddelande har elsparkcyklarna utvecklats och designats i Sverige utifrån data som bolaget har samlat på sig.

“Vi räknar med att de håller i minst ett år, det är även viktigt att betona att alla delar går att återanvända eller återvinna. Batterierna är utbytbara. Den nya generationen av el-scootrar är mer robusta fordon, speciellt framtagna för masskonsumtion. Vi har designat dessa modeller baserat på data och insikter. Högt på kravlistan är hållbarhet och säkerhet”, skriver Kristina Nilsson.

Breakit har tidigare granskat hyrtjänsterna för elsparkcyklar. Då visade det sig att livslängden i vissa fall så kort som två månader. Något som satte frågetecken kring hur hållbara tjänsterna egentligen är.

Voi skriver i ett pressmeddelande inför eventet att de ska placera ut tusentals elsparkcyklar varje månad denna sommar. Där länder som Tyskland, Belgien, Italien och Polen finns i expansionsplanerna.

De nya elsparkcyklarna ska också ha batterier som kan kopplas loss och bytas ut. Något som betyder att företagets "hunters" inte längre behöver ta med sig hela sparkcykeln hem för att ladda batterierna. Istället kan de bytas ut på plats.

Läs mer