Klarnas hållbarhetslöfte: "Ska bli klimatneutrala innan årsskiftet"

Klarna Breakit Impact Challenge
Klarnas hållbarhetslöfte: "Ska bli klimatneutrala innan årsskiftet"

Towe Boström

Reporter

Klarna storsatsar på klimatet.

"Klimatförändringarna är ett faktum. Inte i en avlägsen framtid, utan här och nu. De utmaningarna vi står inför är gigantiska och globala, och misslyckas vi kommer konsekvenserna att påverka oss alla på ett sätt som vi knappt kan föreställa oss". 

Det skriver Klarna i ett nytt blogginlägg där fintechjätten, med sina 2.500 anställda, tillkännager målsättningen att bli klimatneutrala lagom till årsskiftet. 

Klarna är ett av de bolag som hakat på vår pågående satsning Breakit Impact Challenge, där vi utmanar företag att genomföra ett antal steg för att bli klimatsmarta. Och att klimatförändringarna engagerar blev extremt tydligt vid lanseringen – över 450 bolag deltar i utmaningen som ni kan läsa mer om här. 

Klarnas marknadschef David Sandström har sagt att det är ”en självklarhet” att delta. Han berättar att Klarna arbetat med hållbarhetsfrågor under en längre tid men nyligen valde att ta ett större grepp.

”Vi var glada när Breakit Impact Challenge kom och gav oss den sista sparken i rumpan att gå i mål med det här”, säger David Sandström.

Som del i visionen analyserar Klarna vilka delar av verksamheten som kan förändras för att bli klimatsmartare. Det innefattar exempelvis arbetssätt, resor, konsumtion och liknande faktorer.

Tanken är att minska klimatpåverkan där det går, klimatkompensera inom andra området, och hela tiden fortsätta arbetet mot förbättring.

Klarna ser positivt på att så många bolag valt att hoppa på Impact Challenge. David Sandström poängterar vikten av att både mindre och större organisationer strävar efter att nå klimatmålen.

”Jag tror det kommer bli svårt att göra hållbara långsiktiga affärer om man inte har det här tänket som en del av verksamheten. Ett tips till mindre bolag är att börja i tid istället för att ta tag i det här när man har tiotusentals anställda”, säger David Sandström.

Han tror att klimatarbetet kommer att spela en allt viktigare roll för kunderna i framtiden och att näringslivets agerande kommer spela en viktig roll för klimatet framåt. 

"Det är också otroligt viktigt för de anställda, ingen satsning har väckt lika mycket positiva reaktioner som det här sedan jag började på Klarna".

Läs fler artiklar
LÄS MER