Beatnik vill göra en Daniel Wellington – med rebelliska solglasögon

Beatnik
Beatnik vill göra en Daniel Wellington – med rebelliska solglasögon

Björn Mattsson. Foto: Press

Towe Boström

Reporter

"Mycket som Daniel Wellington gjort med klockor vill vi göra med solglasögon", säger Beatniks vd Björn Mattsson.

Solglasögon-startupen Beatnik grundades för ett år sedan av vännerna Alexander Ocieczek och Erik Larsson. Med sina bakgrunder inom handel och design såg de en lucka i marknaden för solglasögon, i form av efterfrågan på modeller som landar mellan de billigare och dyrare alternativen.

De kickade igång Beatnik och fick snart med sig den nuvarande vd:n och delägaren Björn Mattsson. Visionen var att skapa ett varumärke som signalerade ett rebelliskt och ungdomligt budskap, med fokus på modemedvetna reseälskare.

Trion har en tydlig inspirationskälla – i klockkungen Filip Tysander.

"Mycket som Daniel Wellington gjort med klockor vill vi göra med solglasögon. Billigare, snygga modeller av hög kvalitet till ett lägre pris där vi streamlinar allt annat”, säger Björn Mattsson.

Det innebär exempelvis lättare kartonger som skeppas billigare och marknadsföring som drivs av influencers. Beatnik har även ett tydligt miljötänk och tillverkar sina modeller i cellulosa-acetat, ett material som både kan återanvändas och brytas ned.

”Vi har så låga omkostnader att vi kan göra ganska mycket vinst även utan högre omsättning, men vi återinvesterar allt i marknadsföring och nya modeller”, säger Björn Mattsson.

Intäkterna kommer idag från egen sajt, ett 30-tal globala återförsäljare, samt systermärket Yuppie som precis börjat säljas exklusivt på Amazon. 

I höstas skedde ett genombrott när Beatnik tecknade ett avtal med optikjätten Specsavers Skandinavien, och nyligen landade de även ett avtal med Åhléns. 

"På ett års sikt räknar jag med att finnas i åtminstone 100 av Specsavers  butiker, baserat på de ordrar vi börjat ta emot och deras egna prognoser. Det som gäller är att bevisa att vi faktiskt är det renodlade modekomplement de behöver", säger Björn Mattsson.

Målet är att få med sig strategiska investerare för att snabbt kunna skala upp globalt. Bolaget är ännu i ett tidigt skede och räknar med att omsätta över 2 miljoner kronor i år. 

"Vi räknar med att tiodubbla den siffran på tre års sikt".

 

Läs fler artiklar
LÄS MER