Storytel efter konflikten med Bonnier: "Vår marginal ökar"

Bonnier Storytel Ljudböcker
Storytel efter konflikten med Bonnier: "Vår marginal ökar"

Storytels vd Jonas Tellander, fotograferad av Daniel Roos.

Erik Wisterberg

Reporter

Ljudbokstjänstens kvartalsrapport avslöjar detaljer om bråket.

Jonas Tellanders Storytel har vuxit från en pionjär till en ljudboksjätte. Enligt den färska kvartalsrapporten som släpptes på tisdagsmorgonen har man nu 834.300 abonnenter. Det är en ökning med hela 44 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

Omsättningen landar på 385 miljoner kronor, en ökning med 23 procent. Storytels förluster ökar dock betydligt mer.

Rörelseresultatet under det första kvartalet 2019 skrivs till -84,4 miljoner kronor, att jämföra med -50,3 motsvarande kvartal i fjol.

Enligt Storytel hänger det ihop med att bolaget expanderar kraftigt internationellt. Under kvartalet lanserade bolaget sin tjänst i Singapore, och finns därmed i 16 länder.

"Eftersom investeringarna görs omedelbart, men värdet skapas över tid, har hög tillväxt en negativ effekt på vårt nuvarande resultat", skriver Storytel i rapporten.

Men aktiemarknaden reagerar negativt på rapporten. Vid 10-tiden hade aktien fallit med 5 procent.

Nya detaljer om bråket med Bonnier

363.200 av kunderna finns i Sverige – där Storytel just nu befinner sig i en stor konflikt med Sveriges största förlag, Bonnier. Efter att förhandlingarna om ett nytt avtal strandat valde Bonnier att stoppa alla nya titlar, bland annat deckardrottningen Camilla Läckbergs nya bok, från Storytel.

Konflikten brakade lös i början av april, så effekterna av den syns inte i reda tal i tisdagsmorgonens kvartalsrapport.

Storytel kommenterar dock frånvaron av Bonniers nya böcker.

"Trots att vi saknar dessa titlar har Storytel sett sin abonnentbas öka, och vi förutspår att försäljningen totalt sett i Sverige ökar under det andra kvartalet", skriver bolaget i rapporten.

På andra förlag har ilskan kokat, eftersom Bonnier enligt uppgift har haft en specialdeal med Storytel, som varit mer gynnsam.

Marginalen ökar

Storytel uppger nu att bolaget tjänar mer pengar i Sverige på grund av konflikten, eftersom deras användare konsumerar mer material från andra förlag. Det kan indirekt ses som en stark bekräftelse på att Bonniers tidigare avtal varit guldkantat.  

"Vi väntar oss också en förbättring av bruttomarginalen eftersom konsumtionen av Bonniers katalog har sjunkit betydligt i april, och förväntas fortsätta att minska så länge som konflikten pågår", skriver Storytel i rapporten.

För streamingtjänster är bruttomarginalen ett centralt mått som anger hur den grundläggande affären går ihop. Enkelt uttryckt är bruttomarginal det som blir kvar när kostnad för innehåll och distribution dragits av från intäkterna.

Storytels bruttomarginal skrevs till 37,9 procent, vilket kan jämföras med till exempel Spotify där motsvarande siffra är 24,7 procent.

Läs fler artiklar
LÄS MER