Sök

Pleo vill döda världens tråkigaste uppgift – får in en halv miljard

KinnevikCreandumfintech

Pleos grundare: Niccolo Perra, och Jeppe Rindom. Foto: Pressbild samt Istock.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kinnevik och Creandum investerar i Pleo.


Det är lika tråkigt varje gång. Den där dagen i månaden då du måste ta tag i att redovisa dina jobbluncher, fikainköp och andra utlägg i ett system med vad som känns som tusentals olika fält.

Det danska fintechbolaget Pleo vill döda den, något meningslösa, uppgiften.

Bolaget har ett "smart" företagskort som pratar med bokföringssystemen, och som ska fixa utläggsrapporteringen automatiskt.

Uppsidan för arbetsgivaren är också att man kan hålla koll på företagets alla utlägg i realtid.

Nu pumpar en grupp investerare, där Kinnevik och Creandum ingår, in 536 miljoner kronor i Pleo. Investeringsrundan leds av New York-baserade fonden Stripes.

"Vi bygger en lösning som inte bara förändrar hur företag spenderar pengar, men också hur de fungerar och kan möjliggöra för sin personal att bli mer effektiv", säger Jeppe Rindom, vd och medgrundare för Pleo i ett pressmeddelande.

Pengarna ska bland annat användas till att öka antalet anställda från 120 till 400. Planer finns på att öppna ett kontor i Stockholm, då bolaget vill växa på den svenska marknaden. Konkurrensen är dock hård.

Marknaden svämmar över av nya uppstickare som erbjuder mer eller mindre automatiserade bokföringstjänster. Pleo sticker dock ut med sina kort – både fysiska och virtuella – som ges ut i samarbete med Mastercard.

Både Creandum och Kinnevik är sedan tidigare delägare i Pleo

Pleo har i dag svenska kunder i form av bland annat Voi, Na-kd, Budbee och Forza Football. 

Läs mer