Soundtraps nya satsning – nu ska vem som helst kunna bli poddare

Spotify Soundtrap Musik
Soundtraps nya satsning – nu ska vem som helst kunna bli poddare

Per Emanuelsson. Foto: Press.

Towe Boström

Reporter

Spotifys musikproduktionsbolag Soundtrap ska göra det lättare för vanligt folk att bli med podd.

I slutet av 2017 slukade Spotify svenska Soundtrap i en affär som uppges ha landat på 500 miljoner kronor.

Nu står det klart att bolaget, som ursprungligen står bakom en tjänst som låter användare skapa musik i realtid tillsammans i molnet, inleder en satsning på poddar. 

"Nu använder vi samma expertis för att omdefiniera hur en podd produceras. Allt som poddare upplever som tidskrävande och komplicerat har vi gjort enkelt och digitaliserat”, säger Per Emanuelsson, medgrundare av Soundtrap och chef på bolaget.

Han berättar att Soundtrap och Spotify noterade en lucka på marknaden – och bestämde sig för att agera.  

”Det finns extremt få verktyg idag som är anpassade för poddare. Det var väldigt tydligt att ingen tagit ett helhetsgrepp för poddar". 

Den nya satsningen, som heter "Soundtrap for Storytellers",  beskrivs som ett “allt-i-ett-verktyg” för produktion. Det ska bland annat underlätta inspelning av ljudintervjuer över webben och göra det möjligt att omvandla ljudfiler till redigeringsbara textdokument. Användarna kan även arbeta med poddarna på flera enheter tillsammans med andra för att sedan publicera dem direkt på Spotify.

I samband med satsningen lanseras även podcastskolan "Stockholm Institute of Storytelling", som sträcker sig över två dagar, och kommer att ledas av poddprofiler som Alex Schulman, Moa Wallin och Anton Berg.

Slog igenom i USA

Soundtraps musiklösningar fick innan Spotify-uppköpet stort genomslag i skolor, inte minst i USA, där verktygen används i olika typer av projekt. Per Emanuelsson vill dock varken kommentera antalet användare, omsättning eller hur tillväxten ser ut för bolaget idag.

Per Emanuelsson var med redan i bolagsstarten 2013 och följde med på den fortsatta resan när Spotify köpte upp Soundtrap för två år sedan. 

”Jag leder fortfarande det området som är Soundtrap på ett liknande sätt”, säger Per Emanuelsson. 

Han beskriver tiden efter Spotifys uppköp som en väldigt bra upplevelse. 

”Vi insåg tidigt att vi hade väldigt lika visioner om vart vi vill ta branschen, och det har bara bekräftats efter uppköpet, det känns väldigt bra”, säger Per Emanuelsson.

”Spotify är ett väldigt entreprenörsdrivet bolag och det uppskattar jag väldigt väl och känner mig väldigt hemma i”, säger han.

Per Emanuelsson har utöver engagemanget i Soundtrap även investerat i andra bolag. Under förra året medverkade han i en runda när startupen Insurello, verksamma inom försäkringsbranschen, tog in 6 miljoner kronor.  

Läs fler artiklar
LÄS MER