Sök

Krönika

Vågar svenska medier göra som The Guardian?

The GuardianMedier

Emanuel Karlsten. Foto: Sara Lindmark och Istockphoto.com.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

Krönikör

Brittiska tidningen The Guardian går med vinst - för första gången på väldigt länge. Enligt de själva beror det på att de skippat betalväggen, hållt sajten öppen och levt på läsare som blivit “supportrar”.

Veckans Mediepodden diskuterar om det nu är dags för en svensk tidning att följa efter.

I flera år har New York Times framgångar med betalvägg lyfts fram som beviset på att medier slutligen har hittat en hållbar affärsmodell. Tidningens framgång har gjort att medier över hela världen vågat löpa hela linan ut, slå upp betalväggar - och nå framgång. Sverige är några av de länder som lyckats bäst, både procentuellt och i faktiska tal, med Dagens nyheter och Aftonbladet i topp.

Så när nu The Guardian visar samma resultat - utan betalvägg! - kommer andra medier att följa?

Det var i förra veckan som den brittiska dagstidningen berättade att de äntligen visar svarta siffor. £800 000 i vinst är ett enormt lyft jämfört med de £57 miljoner i förlust som tidningen visade bara tre år tidigare. Men tacka vare stora åtstramningar, hög trafik på sajten, men framför allt nästan en miljon läsare som betalat - för att sajten ska fortsätta vara öppen. Jag har skrivit om modellen tidigare, men nu menar Guardian alltså att de varit avgörande för att tidningen kunnat visa vinst.

Av de totalt 955 000 betalande, är 655 000 månatliga givare, eller “supportrar” till tidningen och totalt innebär det att Guardian hamnar på en fjärdeplats bland de med flest betalande digitala läsare.

De senaste veckorna har några mindre svenska aktörer testat: Branschsajten Boktugg och Dagens arena. Men är det rimligt att tänka att en större svensk mediekanal skulle göra det också?

Både ja. Och nej.

För det värsta som kan hända är att medier ser på New York Times och Guardian och tänker “de är som oss” - och så tror man att ingen förändring av redaktionen eller journalistiken behöver ske.

Allt detta analyserar vi djupare i Mediepodden denna vecka.

 

 

Läs mer