Tobii och Adssets samlar 1000 hushåll i ögonstyrd tittarpanel

Breakit - Tobii och Adssets samlar 1000 hushåll i ögonstyrd tittarpanel
Foto: Tobii
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

De svenska företagen ska använda ögonstyrningsteknik för att ta reda på hur vi egentligen beter oss när vi kollar på tv.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Vi har tidigare rapporterat om Adssets, som ligger bakom tekniken för swipe-annonser i mobilen. Nu inleder företaget ett samarbete med Stockholmsbörsens ögonstyrningsbolag Tobii - med syfte att skapa en ny standard för annonsmätning.

Tobiis teknik används för att följa panelens ögonrörelser. Blickdatan levereras vidare till Adssets, som i sin tur paketerar den till sina kunder - det vill säga annonsörer.

Samarbetet är det senaste i en rad initiativ för att förändra mätmetoden för till exempel tv-tittande.

Den gamla mätvalutan MMS, som fortfarande är standard när tv-reklam köps och säljs, har på senare år blivit allt mer kritiserad eftersom den utgår från tittande på gammel-tv samt att mätmetoden i sig är mer osäker än modernare teknik.

Detta eftersom den utgår från om tv:n är på eller inte - inte om någon faktiskt tittar.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel