Sök

Moow lanserar i Stockholm – sparkcykelkriget trappas upp

LimeVoiTransport

Moow har precis satt ut ett större antal elsparkcyklar på gatorna i Stockholm. Foto: Camilla Björkman.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Ännu en aktör ska slåss om kunderna med sina elsparkcyklar.


Med inspiration från USA har riskkapitalisterna i Europa öppnat sina plånböcker för de nya elsparkcykelbolagen. Tanken är att vi ska ta oss runt i våra städer på ett nytt sätt. Istället för att äga egna cyklar, bilar eller åka taxi ska vi kunna greppa tag i en eldriven sparkcykel varsomhelst, och bara betala för tiden vi åker.

Sedan tidigare har spelare som Lime, Voi, Tier och Glyde lanserat i Sverige. Nu äntrar ytterligare en uppstickare marknaden.

Det handlar om Moow, vars sparkcyklar precis har dykt upp på gatorna i Stockholm.

Bolaget, ett svenskt företag startat i början av 2019, skriver på sin hemsida att man vill erbjuda kostnadseffektiva resor som är bra för miljön.

"Vi har inte uppfunnit något nytt men tillsammans kan vi skapa något bättre, tillsammans med er", skriver bolaget på sin sajt.

Bland annat uppger Moow att man, som första aktör på marknaden, har fått sin elsparkcykeltjänst märkt med "Bra miljöval" från Naturskyddsföreningen.

Moow har även en bildelningstjänst, som låter folk hyra ut sina egna bilar under tiden de inte används.

Mängden aktörer, och den förväntade mängden elsparkcyklar på gatorna, har fått Stockholms stad att agera. Staden vill undvika det kaos som uppstod i exempelvis San Francisco.

Samtidigt har en 18-årig programmerare lanserat en app, som samlar alla elscootrar på ett ställe.

Läs mer