Sök

Annonssamarbete med SJ

En flygresa = 40 000 tågresor (jo det är sant!)

Ett SJ 3000-tåg på väg genom ett svenskt försommarlandskap. Foto: Stefan Nilsson/SJ

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Tåget är snällare mot miljön.
Flyget är billigare, punktligare och snabbare – eller?

Vet du hur många tågresor mellan Göteborg och Stockholm som motsvarar koldioxidutsläppet från en flygresa på samma sträcka?

40 000.

Japp.

40 000 tågresor.

De flesta som reser i jobbet vet att tåg är ett miljövänligare sätt att resa än både flyg och bil. Men många flyger ändå. Eller tar bilen. Fast något håller på att hända. Under första kvartalet 2019 ökade affärsresandet på SJ med 12 procent jämfört med samma period under 2018. Det är mycket kvar av 2019, men kanske är ökningen mer än en trend. Kanske är det ett tecken på förändring.

Trendrapport: Så påverkar klimatdebatten affärsresenärerna

Ida Thermaenius är tillförordnad chef Företagsförsäljning på SJ AB. Hon tror att ökningen av affärsresandet beror på flera faktorer, men grundar sig i ett större och bredare miljöengagemang hos gemene man.

”Jag tror att drivkraften hos individen att ändra sitt beteende är större än för ett år sedan. Efter förra sommarens ovanliga hetta och alla skogsbränder ökade medvetenheten hos oss många och det kan ha gett en skjuts åt alla de företag som jobbar hårt med hållbarhet”.

Allt fler människor vill att värderingarna på arbetsplatsen ska stämma överens med deras egna.

”Allt fler människor vill att värderingarna på arbetsplatsen ska stämma överens med deras egna, vilket gör att företag som satsar hårt på hållbarhet får lättare att rekrytera arbetskraft. Det blir en positiv spiral”, säger Ida Thermaenius.

SJ arbetar med hållbarhet på flera plan. När de snart 30 år gamla X2000-tågen nu moderniseras byts endast tekniken och inredningen ut – själva skalet återanvänds. Foto: Stefan Nilsson/SJ. 

För företag som funderar på att ställa om till att resa med tåg i deras verksamheter erbjuder SJ en så kallad reseanalys. Med hjälp av ett verktyg går man igenom företagets inrikesresvanor och gör en analys av vad som skulle hända om flygresorna och vissa bilresor istället görs med tåg.

”Vi visar vilka ekonomiska och miljömässiga besparingar företaget kan göra, och hur tågresandet gör det möjligt att arbeta mer effektivt än om man sitter på ett flyg eller bakom ratten på en bil. Det blir ganska kraftfullt när vi kommer med fakta”, säger Ida Thermaenius.

Det senaste året kontaktar allt fler företag SJ för att göra reseanalysen, med ambitionen att byta ut flyget mot tåget. Ida Thermaenius berättar om ett företag där varje anställd får en premie på 550 kronor när hen väljer att göra jobbresan med tåg istället för med flyg. Trots detta har inte företagets resekostnader ökat.

”Medarbetarna uppmanas att välja rätt utan att det kostar företaget, ett lysande exempel på vad man som företagare kan göra”.

Läs mer: Vilken tåglinje ökar mest bland affärsresenärerna?

Men att skapa ett hållbart samhälle långsiktigt handlar inte bara om att tänka till om hur man reser. Förändringar måste ske på flera plan, och vi måste göra dem tillsammans. Därför är SJ med och sponsrar Breakit Impact Challenge – den här sajtens pågående utmaning för företag i det nya näringslivet att bli klimatsmarta på 30 dagar.

Vi tror att förändringar i samhället sker när vi alla gör saker tillsammans.

”Att få ett hållbart samhälle handlar om mer än att välja bort flyg eller bil. Vi tror att förändringar i samhället sker när vi alla gör saker tillsammans. SJ kan bidra med en del vad gäller miljösidan, men den ekonomiska och sociala hållbarheten är minst lika viktigt. Att se över 400 företag som peppar varandra att bli mer klimatsmarta i Breakit Impact Challenge är fantastiskt”, säger Ida Thermaenius.  

Och bilen då? På 1 gram koldioxid kommer du 16 meter med bil, med tåg kommer du 300 km. 

Tre myter om flyg- kontra tågresor

Flyget är punktligare än tåget – falskt
Den kanske mest svåravlivade myten av alla är att flygresenärer kommer fram i tid i större utsträckning än de som tar tåget. Men tittar man på statistiken är det tvärtom. Under 2018 var 72 procent av de svenska långdistanstågen framme i tid inom fem minuter. På de linjer där flyget konkurrerar med tågtrafiken är motsvarande siffra 57 procent. Men enligt flygbranschens sätt att mäta är ett flyg i tid om det är högst 15 minuter försenat. Även här klår tåget flyget med 84 procents punktlighet gentemot 77 procent.

Flyget är billigare än tåget – falskt
Tvärtom. Tåget är billigare än flyget. Under 2018 var normalpriset i medeltal på sträckan Stockholm - Göteborg 1 674 kronor för flyget och 508 kronor för tåget. Att åka på räls kostade alltså mindre än en tredjedel. För sträckan Stockholm - Malmö är låg normalpriset på 1 685 för flyget och 606 kr för tåget. Ännu större var skillnaden för resenärer som tog sig mellan Sundsvall och Stockholm. Med flyg var normalpriset 1 810 kronor, med tåg 566 kronor.

Flygresan går mycket snabbare än tågresan – delvis falskt
Absolut, ett flygplan färdas snabbare än ett tåg. Ingen tvekan om det. Men sett till hela resan – inklusive transfer och väntetid – blir skillnaden i reell restid kanske mindre än du tror. För sträckan Göteborg - Stockholm handlar det om minuter. Tar du tåget från Sundsvall till vår huvudstad kommer du fram 25 minuter senare än om du tar flyget. Åker du upp från Malmö är skillnaden 1,5 timme till flygets fördel.

Samtidigt – en affärsresenär som vill jobba under resans gång har mycket bättre förutsättningar på tåget. Enligt en undersökning som SvD har gjort tågresenären arbeta tre timmar på sträckan Göteborg - Stockholm. Flyger du samma sträcka är krymper den effektiva arbetstiden till 37 minuter.

Så gjordes rapporten
De tre myterna bygger på en rapport som tagits fram av KTH. Rapporten omfattar alla snabbtåg och direktflyg på fyra linjer (Stockholm-Göteborg, Malmö, Sundsvall, respektive Umeå), oavsett operatör, både ombokningsbara normalpriser och lågprisbiljetter med begränsad flexibilitet. Insamlingsdag för biljettpriser har varit en helgfri onsdag i slutet av mars 2010 och en helgfri onsdag i slutet av september 2018, en vecka före avgång. KTH har ansvarat för faktainsamling och analys av biljettpriser och restider. Uppgifterna om punktlighet kommer från Trafikverket, Trafikanalys och Flightstats.

Läs mer