Sök

Deras virtuella garderob har blivit en mötesplats för modenördar

It's my stylmyClosetRoomSociala medier

Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

My Closet Room har kasserat sin app med samma namn. Nu gör bolaget ett nytt försök med appen It’s my styl.

Varje vecka skriver vi om ett nytt ungt svenskt bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan är det dags för kalmariterna bakom bolaget My Closet Room.

Den virtuella garderoben My Closet Room hajpades ordentligt 2013. De två grundarna korades bland annat till Sveriges tionde hetaste entreprenörer av Internetworld. Under 2014 tog bolaget in 1,2 miljoner kronor i en såddrunda. Men sedan dess har det varit tyst.

I våras gjorde bolaget en bryggfinansiering. I somras lanserades den nya appen It’s my styl (ja, det stavas så).

“När vi startade bolaget gick vi fortfarande i gymnasiet. Då var det bara vi två och en beta som vi hade beställt in”, säger medgrundaren och marknadschefen Felicia Åkerlind.

Hon menar att bolaget egentligen inte har gjort någon pivotering, alltså ändrat affärsmodellen markant, med den nya appen.

“Det är mer som en vidareutveckling av produkten. Den gamla appen är bara en av många funktioner i den nya”, säger Felicia Åkerlind.

Den nya appen är inte bara en virtuell garderob för dina egna kläder. Den kan snarare beskrivas som ett helt socialt medium för modeintresserade. I appen skapar varje användare sin egen mikromodeblogg och tjänsten är bilddriven på samma sätt som Instagram - men nischad mot kläder och mode.

“Vi vill göra det lättare för tjejer att utveckla olika klädstilar och inspireras av varandra. Man lägger upp stilkollage med olika outfits och får kommentarer och likes från vänner och likasinnade”, säger Felicia Åkerlind.

Man kan även välja att lägga upp bilder på sig själv när man bär kläderna. Men det har bolaget valt att fokusera mindre på.

“På andra sociala medier krävs det ofta att man ska leva ett riktigt lyxliv eller se ut som en modell för att få många likes. Vi vill ge användarna möjligheten att uttrycka sin egen stil utan att det ska vara direkt relaterat till deras utseende”, säger Felicia Åkerlind.

Man behöver inte ens äga kläderna man lägger upp. Man kan även välja i appens klädkatalog med plagg från stora märken och förhandlare som Topshop, Zalando och Nelly.

Det är även här själva affärsidén kommer in. Appen matar nämligen e-handelssajter med trafik mot att de gör sina produkter tillgängliga i appen.

I dagsläget finns det dock en tydlig flaskhals. Majoriteten av de cirka 50.000 användarna är svenska, men handlarna är brittiska. Det kan leda till att vissa användare klickar på köpknappen men vänder om när de ser att beloppet som ska betalas är i brittiska pund.

“Vi har märken som Top Shop, Mango och New Look i appen idag men jobbar på att få in mer svenska butiker, då majoritet av användarbasen är här ifrån”, säger Felicia Åkerlind.

Bolaget är inte bara beroende av fler samarbetspartners utan även att öka användarbasen. Nu är grundarna på jakt efter nytt kapital för att vidareutveckla appen. Närmare bestämt 7-10 miljoner kronor.

“Dels vill vi marknadsföra tjänsten bättre och dels ha ett större team för produktutvecklignen. Som startup är man förvisso i någon form av ständig beta men nu ska vi ta appen till Instagram-kvalité”, säger Felicia Åkerlind.

Läs mer