Över 400 bolag har gått med i Breakit Impact Challenge. De får 30 dagar på sig att ställa om sin verksamhet så att den blir så klimatsmart som möjligt. Till sin hjälp får de konkreta steg och utmaningar som Breakit satt ihop tillsammans med en rad experter.
Denna vecka jobbar bolagen, allt från jättar som Klarna till små nystartade uppstickare som kryptosajten Trijo, med sina resor.
Flygresor är nämligen en av de allra största klimatbovarna för tjänstebolag. Investmentbolaget Kinneviks direkta utsläpp utgörs exempelvis till omkring 95 procent av flyg- och taxiresor.
Minskade med 80 procent
Den goda nyheten är man kan minska resorna markant. Sveriges Miljömål, som drivs av Naturvårdsverket och en rad andra myndigheter, lyfter fram Telia som ett föredöme.
Telekomjätten har nämligen lyckats minskat sina resor med runt 80 procent, sedan 2001. Både koldioxidutsläpp och resekostnader har minskat med ungefär lika mycket.
"Den stora framgångsfaktorn för oss har varit att titta på vad vi kan ersätta resandet med", säger Anna Augustson, hållbarhetschef på Telia Sverige, till Breakit.
Hon har jobbat på Telia sedan millennieskiftet, och sett förändringen med egna ögon.
Anna Augustson lyfter fram att bolaget har prioriterat att investera i teknik för virtuella möten.
"För oss har det varit viktigt att det har funnits bra videokonferensutrustning. Eftersom det krävs en kulturförändring för att dra ned på resandet är det viktigt att det är enkelt att ha videomöten – och att det verkligen funkar", säger hon.
"Många skulle gärna slippa att resa"
Telia har också, på grund av sparkrav, genomfört flera perioder med resestopp. Tanken har varit att spara pengar tillfälligt, men effekten har dröjt sig kvar även senare.
Förutom att Telia sparar pengar, och att miljön gynnas, ser Anna Augustson en annan positiv effekt som många kanske inte tänker på.
"Många av de som reser allra mest skulle faktiskt gärna slippa det. Det gäller att trigga medarbetarna att testa alternativ till att resa".
En annan stor faktor har varit lokalerna. Tidigare var Telia Sverige splittrat mellan jättekontoret i Farsta, en förort söder om Stockholm, och Stureplan mitt i city. Det ledde till en herrans massa resor till möten på de olika kontoren.
Nya kontoret minskade taxiresorna
Sedan 2016 sitter hela företaget i gemensamma lokaler i Arenastaden. Där har man satsat på bra cykelgarage, samt omklädnings- och duschmöjligheter för de anställda.
"Efter det har våra interna taxiresor minskat dramatiskt. Fler anställda pendlar också kommunalt eller cyklar istället för att åka bil till jobbet", säger Anna Augustson.
Nu spänner Telia bågen ytterligare. År 2030 är målet att Telia ska vara helt koldioxidneutralt och inte heller ge upphov till något avfall.
"Vi har höga ambitioner, men tanken är att vi ska nå dit. Vi som företag har ett ansvar att minska vår miljöpåverkan, och att bidra till att vi når de globala klimatmålen".