Sök

Därför satsar stjärnentreprenören Magnus Emilsson på resebranschen: "Spännande möjligheter"

AtomizeResor

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"I dag finns det hur mycket spännande möjligheter som helst för startups inom de här segmenten", säger affärsängeln Magnus Emilsson på Breakits event Travel tech.

Magnus Emilsson är en av landets mest välkända affärsänglar, storägare i e-handelsbolaget Na-kd, och känd för att ha dragit in hundratals miljoner på annonsteknikbolaget Tradedoubler.

Utöver det har Magnus Emilsson länge haft ett stort engagemang inom turism- och resesektorn. Han är bland annat grundare och styrelseordförande för det digitala turismbolag Visit Group och delägare i bolaget Atomize som vill fixa prissättningen på hotellrum över hela världen.

Under tisdagen gästade Magnus Emilsson Breakits event “Travel tech”.

Vi tog ett snack för att höra varför profilen tjusas av just reseindustrin.

”Det är en ständigt växande bransch och den är väldigt positivt laddad”, säger Magnus Emilsson.

Han menar att många människor, så länge de har täckt sina basbehov, tenderar att söka upplevelser, möten och resor. Den starka grunden, tillsammans med digitaliseringen, gör sektorn högaktuellt. 

“Den digitala delen är en otroligt viktig katalysator för turistbranschen”. 

Magnus Emilsson säger att han själv lockas av den uppsjö av spännande affärsideér och möjligheter som finns inom sektorn – för både startups och investerare.

Han menar att rese- och turismbranschen tidigt förstod behoven av olika typer av tekniska system, men att man inte alltid hunnit med.

“Det har också blivit en stor ryggsäck för dem i hur snabbt de kan ta vara på de möjligheter som den senaste digitala tekniken erbjuder. Idag finns det hur mycket spännande möjligheter som helst för startups inom de här segmenten. Många aktörerna i branschen kommer bli tvungna att se över vilka system de sitter på”, säger Magnus Emilsson.

Själv lockas entreprenören av saas-lösningar, molntjänster och andra typer service- och kundorienterade plattformar.

“Tidigare pratade man mycket om att vara kundcentrerad, nu pratas det mer om att vara relationscentrerad . Där tror jag supermycket på ny teknik med allt från unified messaging till olika typer av AI".

Här är hans egna bolag Atomize ett exempel på en aktör som använder AI, i det här fallet för att prissätta hotellrum. 

"Det finns hur mycket  kvar som helst att göra här”, säger Magnus Emilsson. 

Läs mer