Sök

Udda prylar en mångmiljonaffär för e-handelsparet från Malmö

CoolstuffEntreprenörsresan

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

I elva år har paret Kajsa Knapp och Christian Omander sålt udda och roliga prylar över nätet. I år siktar Coolstuff på att omsätta 160 miljoner kronor.

Det är handelshögtiden Black Friday och Coolstuffs 4.200 kvadratmeter stora lager liknar en tomteverkstad. Extra personal är inkallad. På kontoret hänger en tavla där medarbetarna har slagit vad om vad försäljningsrekordet kommer att landa på.

“Om vi slår 3,5 miljoner kronor kommer det bli all time high, och det tror jag att vi kommer göra. Jag tippar på runt 4 miljoner. Överhuvudtaget är det ju nu i november och december som vi har vår bästa period,” säger Christian Omander.

Han och frun Kajsa Knapp drog igång Coolstuff från sin studentlägenhet i Halmstad 2004. Idén var att sälja udda och roliga prylar som de hittat på sina resor i bland annat USA och Japan.

”Vi sparade ihop 50.000 kronor och köpte in produkter för det och en kille från Umeå gjorde sajten. Lagret hade vi hemma i lägenheten och på kvällarna åkte vi med Ikea-kassar fulla av paket och lämnade till Posten,” säger Kajsa Knapp.

Direkt efter ekonomistudierna flyttade paret hem till Malmö igen och började att arbeta heltid med Coolstuff. I dag sysselsätter bolaget 30 heltidsanställda.

2013 var första gången bolaget tog in externt kapital, för att kunna fortsätta sin internationella expansion. Investmentbolaget Spiltan kom då in som 30-procentiga ägare.

“Vi håller på att starta vår engelska sajt. I huvudsak kommer vi att rikta oss mot Storbritannien men vi kommer att sälja till hela världen. Förra året omsatte vi 128 miljoner kronor och det här året är planen att öka till 160 miljoner,” säger Kajsa Knapp.

Kunderna finns för närvarande i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Är man på besök i Malmö kan man också handla från den fysiska butiken mitt i centrum. De största konkurrenterna är Teknikmagasinet och andra presentbutiker.

Båda två berättar att utmaningen är att ständigt hitta nya roliga saker att sälja.

“Vi är fortfarande väldigt involverade i inköpen. Det är en rolig del av jobbet. Vi surfar runt mycket på prylsajter och många företag hör av sig till oss och är engagerade. Kunderna är också duktiga på att tipsa om nya saker de har sett eller hört om,” säger Kajsa Knapp.

Försäljningen drivs ofta av att sajten har någon eller några produkter som är väldigt heta för stunden. Ett exempel på en viral fluga som paret kunnat dra nytta av nyligen är det så kallade Jelly bean-spelet i Danmark. En gul godis kan till exempel smaka antingen ananas eller spya – och man vet inte vilken man tagit innan man stoppat den i munnen.

“Några tidlösa produkter har hängt med ända sedan starten. Ett exempel är en japansk plastapa som blåser ditt nagellack torrt,” säger Kajsa Knapp.

Coolstuffs luftiga kontorslokaler breder ut sig på 800 kvadratmeter färgglad yta. Mötesrummen är målade i turkost, rosa och grönt och döpta efter science fiction-karaktärer. Mitt på golvet står Coolstuffs likkista som såldes i anslutning till Halloween.

Att driva företag tillsammans med sin partner har bara fördelar enligt dem båda.

“Jag litar på Christian till hundra procent och vi kan bolla alla idéer med varandra. Vi känner varandra väl och vet hur den andra tänker. När man har småbarn, som vi har nu, är det en jättefördel att man kan dela lika både på ledarskapet här och på föräldraledigheten", säger Kajsa Knapp.

Inreder ni själva med era roliga prylar?
”Faktiskt inte. Man har det ju runt sig hela tiden på jobbet. Då känner man inte att man behöver ha det hemma,” säger Christian Omander. 

Läs mer