Sök

Kalsongbolaget Frank Dandy dubblar sina intäkter från e-handeln

Frank Dandye-handelretail

Daniel Hörnqvist, vd på Frank Dandy. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Underklädesföretaget Frank Dandy mer än fördubblade sin digitala försäljning under 2018.
Nu väntar expansion i Europa.

Klädbolaget Frank Dandy, som bland annat säljer designade kalsonger och strumpor via olika återförsäljare, lade för tre år sedan om sin strategi och började satsa på e-handel. Första året efter att satsningen påbörjats sålde bolaget produkter för 1 miljon kronor via nätet.

Nu har den siffran ökat rejält. 2018 kom hela 12,7 miljoner kronor av bolagets intäkter via nätet – vilket betyder att den stod för 30 procent av den totala omsättningen, som enligt vd:n Daniel Hörnqvist landade på 42,3 miljoner kronor i fjol.

"Vi såg ett tydligt skifte på marknaden i stort, minskad trafik till fysiska butiker och ökat e-handelsfokus. Vi insåg också att våra produkter var väldigt väl anpassade för e-handel, lätta att lagerhålla och skicka samt att underkläder i stort har väldigt låg returgrad,” säger Daniel Hörnqvist till Breakit.

Bolaget säljer idag sina produkter både genom digitala återförsäljare som Boozt, Sportamore och Kids Brandstore men har också startat och designat sin egen webbshop.

En stor del av satsningen de senaste åren har också handlat om digital marknadsföring. Detta har bland annat skett genom samarbeten med exempelvis MMA-stjärnan Alexander “The Mauler” Gustafsson och den populära kafékedjan Johan & Nystöm. Men största delen av marknadsföringen är köpt reklam på Facebook och Instagram.

Europa nästa

Förra veckan lanserades Frank Dandy i Finland. Bolaget har också översatt hemsidan till norska. Nästa steg är att ta sig ut i resten av Europa.

“Vi kommer att översätta sajten till flera språk och titta på logistik och betallösningar som fungerar i Europa”, säger Daniel Hörnqvist.

Han avslöjar också Frank Dandy letar efter fler samarbeten likt det med “The Mauler” och att man till hösten kommer att satsa på ett stort fysiskt event för att marknadsföra sina badkläder.

Bolaget kommer också att satsa på rörlig marknadsföring och starta en Youtubekanal.

Frank Dandy grundades i Jönköping 2003 men köptes 2009 upp av riskkapitalbolaget Rite Ventures.

Läs mer