Klarna släpper "nollmission" – ska publicera klagomål på sin sajt

Klarna fintech
Klarna släpper "nollmission" – ska publicera klagomål på sin sajt

Sebastian Siemiatkowski, vd Klarna. Foto: TT

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Lanserar "nollmission".

Klarna kommer att börja redovisa klagomålen mot bolaget öppet på sin sajt. I ett nytt projekt går bolaget ut hårt och lanserar en "nollmission" – målet är att nå 100 procent nöjda kunder.

"Vi har insett att vi kanske inte alltid varit bäst på att berätta vad vi gör för någonting", säger Sebastian Siemiatkowski till DN.

Antalet klagomål som bolaget får in kommer att redovisas öppet på Klarnas sajt och uppdateras varje månad. Det gäller både de klagomål som kommer in från kunder och de anmälningar som hamnar hos olika myndigheter som till exempel Konsumentverket.

Klarna har tidigare kritiserats för att vara otydliga. Kritiken har bland annat gällt betalningsalternativet "konto" som många kunder har uppfattat som att pengarna skulle dras direkt från deras konto. Istället har betalningen hamnat på ett avbetalningskonto hos Klarna, med en ganska saftig ränta. 

För att förtydliga vad det handlar om har namnet bytts till "delbetalningskonto." 

Förra året hade bolaget 40 klagomål per 1 miljon köp i Sverige och målet i år är att minska den siffran med 10 procent. På sikt vill man alltså få ner antalet klagomål till noll.

"Att sätta enkla mål har aldrig varit vår grej", säger David Fock, produktchef på Klarna i ett pressmeddelande.

"Om vi nu ska sänka antalet klagomål, låt oss då lika gärna sikta på att bli den första banken i världen med noll missnöjda kunder." 

Läs fler artiklar
LÄS MER