Facebooks projekt för märkning av AI ifrågasätts – kan bryta mot GDPR

Facebook Sociala medier
Facebooks projekt för märkning av AI ifrågasätts – kan bryta mot GDPR

Mark Zuckerberg, vd och grundare på Facebook. Foto: TT

Direkt / Breakit

Blir det mer trubbel för techjätten nu?

Ett projekt där Facebook kontrakterat flera tusen anställda för att märka användargenererat innehåll i fem olika kategorier för att komma på nya tjänster och träna upp en programvara med artificiell intelligens (AI) kritiseras för att göra intrång på användarnas integritet.

Det rapporterar Reuters.

Programmet för innehållsmärkning har väckt både intern och extern kritik, bland annat gällande att användarna inte gett sitt godkännande för att få sitt innehåll granskat och kategoriseras. Bland annat är EU-användares skydd mot detta förstärkt efter att den uppmärksammade datalagen GDPR implementerades i fjol.

"Nyckeldelarna av GDPR är i syfte att begränsa sådan tillgång", sade John Kennedy, advokat vid Wiggin and Dana, som arbetar med integritetsfrågor kopplat till AI.

Om användningsområdet är att förbättra precisionen för tjänster borde sådant också specificeras. Dessutom är det problematiskt att Facebook använder konsulter, bland annat en indisk firma med 260 anställda som plöjt igenom Facebook och Instagram-innehåll kärnan. Firman, Wipro, är kärnan i nyhetsbyråns källor.

De kontrakterade arbetarna har arbetat med att märka upp miljontals poster uppladdade från 2014 för att se förändringar och trender i vad som laddas upp, vilket ska bidra till att utveckla bättre tjänster.

"Vår datapolicy klargör att vi använder information som postas på Facebook till att förbättra användarupplevelsen och att vi kan arbeta med konsulter i processen", sade Facebook i en kommentar till Reuters.

Någon möjlighet för användare att undanbe sig från att få sina inlägg granskade och kategoriserade finns dock inte, skriver nyhetsbyrån.

Facebooks hantering av användardata har hamnat i rampljuset efter dataskandalen kopplad till analysföretaget Cambridge-Analytica. Skandalen briserade 2018 då det blev känt att annalysföretaget fått tillgång till 87 miljoner användares data sålts för användning i politiska påverkansaktioner, bland annat i valet 2016 då Donald Trump valdes till USA:s president.

Läs fler artiklar
LÄS MER