Sök

Googles drag för att skydda sig från Amazon – shoppinglänkar på Youtube

AmazonGooglee-handel

Jeff Bezos anklagar tidningen National Enquirer för utpressning. Foto: TT.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Sökjätten testar nya funktioner.

Amazon har på allvar börjat utmana de två jättarna Google och Facebook när det gäller annonsintäkter. Bolaget är nu tredje störst i USA och växer snabbt, Facebook har också börjat räkna e-handelsjätten som en konkurrent i sin kvartalsrapport.

Samtidigt har Google kämpat med att få fart på sina egna shopping-satsningar. Det har bland annat fått konsekvensen att EU 2017 valde att bötfälla techjätten för att ha gynnat sin jämföreslesajt Google Shopping över exempelvis pricerunner och prisjakt.

Nu har Google börjat planera för hur de kan växa sin satsning Google Express i USA, det rapporterar The Information. Sajten skriver att techjätten planerar att döpa om marknadsplatsen till Google Shopping, med hänvisning till källor, och att nya återförsäljare kopplas till plattformen i rask takt.

Under gårdagen visade det sig också att Googles inlett ett test där de visar länkar med produkter och priser under videoklipp på Youtube.

Genom att klicka på länkarna slussades du vidare till Google Express där du kunde slutföra dina köp.

Satsning kommer kort efter ett liknande test med köplänkar i bilder i den vanliga sökfunktionen, skriver The Information.

En talesperson från Google ville inte lämna någon kommentar till sajten om satsningen. Men bolaget har ett event kallat Google Marketing Live om två veckor, där The Information skriver att annonsprodukter har avtäckts tidigare.

Amazon omsatte 141 miljarder dollar på sin shoppingverksamhet i Nordamerika förra året, samtidigt som en person med insyn säger till The Information att Google Express omsatte strax under 1 miljard dollar under 2018.

Läs mer