Tog Hairtalk till Sverige – nu satsar Louise Sköld nytt

HT Hairextensions e-handel Entreprenör
Tog Hairtalk till Sverige – nu satsar Louise Sköld nytt

Louise Sköld tog löshårsmärket Hairtalk till Sverige. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Reporter

Louise Sköld tog löshårsmärket Hairtalk till Sverige och har på 5 år nått en omsättning på över 50 miljoner. I höst lämnar hon vd-rollen för att satsa nytt. “Jag vill digitalisera perukbranschen”, säger hon till Breakit.

Idén till bolaget HT Hairextensions, som säljer det tyska löshårsmärket Hairtalk till svenska salonger, fick Louise Sköld, som är utbildad frisör, när hon själv tappade sitt hår.

"Jag hade en egen salong i Oslo och jobbade dygnet runt. Stressen ledde till sjukdomen alopeci som gör att man tappar håret”, säger hon.

Louise Sköld använde själv löshår från Hairtalk som då fanns i Norge men inte i Sverige. När hon flyttade hem till Västerås bestämde hon sig för att börja sälja produkten på den svenska marknaden. Hon lånade 100.000 av sin pappa och startade HT Hairextensions som sedan har växt i snabbt takt. Utan att ta in externt kapital har bolaget gått från ingen omsättning till en omsättning på drygt 50 miljoner kronor på 5 år. Bolaget har dessutom hela tiden gått med vinst, och under 2018 landade den på 6 miljoner kronor, enligt Louise Sköld.

“Det har varit en helt sjuk entreprenörsresa. I början hade vi inga pengar till marknadsföring. Vi satt i ett pingisrum och hade varorna på trasiga Billys-bokhyllor.”

Louise Sköld berättar att hon ringde runt till frisörsalonger i hela Sverige och låtsades vara kund. Hon frågade om de hade löshår från Hairtalk och lät oerhört besviken när svaret blev nej. Någon vecka senare ringde hon igen, men nu som säljare, och sålde in produkten.

Hairtalk fick snabbt genomslag i sociala medier och bolaget har hela tiden haft ett tätt samarbete med influencers.

“Vi startade i en tid då influencers fick stort genomslag, jag tror att vi hade väldigt bra tajming samtidigt som många gillade vår produkt.”

2017 granskades hårbranschen av Uppdrag granskning på SVT och HT Hairextensions fick då kritik eftersom håret felaktigt marknadsfördes som “Fairtrade” på hemsidan.

“Det hela handlade om en översättningsmiss men det var väldigt jobbigt och ledde till mycket negativt fokus”, säger Loiuse Sköld.

Hon berättar att Hairtalks hår kommer från ett tempel dit kvinnor kommer och skänker sitt hår. Bolaget har egna fabriker och kontrollerar arbetsvillkoren noga.

Men den negativa publiciteten påverkade inte bolagets tillväxt. Bolaget har nu 20 anställda och kontor i Stockholm och Västerås. I höstas utsågs Louise Sköld till Årets kvinnliga stjärnskott i Svealand i den prestigefyllda entreprenörstävlingen EY Entrepreneur Of The Year.

Parallellt med framgångssagan har Louise Sköld filat på nya idéer och produkter och i höst startar hon två nya bolag med egna varumärken.

Det ena bolaget kommer att bli en digital tjänst som säljer peruker. Perukerna har Louise Sköld och hennes team tagit fram på egen hand och tanken är att bolaget inte bara ska vara en e-handel. Kunderna ska också kunna få digital konsultation genom video. Sajten innehåller dessutom olika AI-lösningar som ska ge kunden bästa möjliga stöd i perukvalet.

“Jag vill digitalisera perukbranschen”, säger Louise Sköld.

Louise Sköld förklarar att det här blir ett helt nytt varumärke i samma segment. Det nya bolaget ska heta BHBD – Big Hair Big dreams och erbjuda moderna peruker till personer som tappat sitt hår. Det kan till exempel handla om cancerpatienter.

“Vi ska serva människor som drabbats av sjukdom så att de ska kunna känna sig som sig själva igen”, säger Louise Sköld.

Hon planerar att ta över rodret för den nya satsningen och överlåta vd-posten för Hairtalk till någon annan till hösten. Det finns också planer på att starta ett tredje bolag men mer än så vill Louise Sköld inte avslöja.

“Det berättar jag mer om senare men alla tre bolag är inom samma bransch så vi kommer att ha gemensamt lager och gemensam personal.”

Vad har du för mål 2019?

“Jag hoppas på en fortsatt tillväxt med 30 procent och dessutom börjar två nya bolagsresor.”

Läs fler artiklar
LÄS MER