Mat har under flera år spåtts bli nästa stora segment på nätet och de senaste åren har matjättarna växlat upp på allvar. Axfood köpte till exempel Mat.se redan i slutet av 2016 och e-handeln, som än så länge bara står för några få procent av de traditionella matjättarnas omsättning, ökar i en rasande fart.
För Ica gick den till exempel upp med 35 procent under 2018. Både Ica och Axfood har också satsat stora pengar på automatiserade lager.
Nu lanserar Ica en ny satsning – genom en app ska kunderna kunna beställa färdig mat hem och få den levererad inom en timme. Utöver den färdiga måltiden kan kunderna också lägga till ett antal varor – till exempel frukostmat.
För tjänsten betalar kunden en utkörningsavgift. Tanken är att utkörningen ska ske med hjälp av elcyklar men man kommer också att experimentera med olika leveransalternativ.
”Mat på nätet är en växande marknad och många butiker har redan ett stort utbud av färdigmat att kunden kan kombinera det med några dagligvaror tror vi blir ett fint komplement till vårt övriga online-erbjudande”, säger Samuel Young som är chef för Icas innovationshubb Icax.
Just nu är appen bara en prototyp. Ett pilotprojekt där 10 Ica-butiker runt om i landet deltar inleds inom kort. Vilka rätter som går att beställa varierar utifrån Ica-handlarnas olika utbud men det kan till exempel handla om sushi, pizza eller sallad.