"Vi entreprenörer har väl alla någon form av diagnos"

Breakit - "Vi entreprenörer har väl alla någon form av diagnos"
Douglas Roos. FOTO: TT
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Den digitala medierebellen Douglas Roos i öppenhjärtig intervju om de hårda åren med Nyheter 24, sin neurotiska läggning och varför jätten Bonnier hela tiden missar nya affärschanser.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

När Douglas Roos var 23 år satte han upp ett livsmål - att bli ekonomisk oberoende.

”Det ger frihet och trygghet. Jag kommer från en ganska stökig bakgrund och insåg tidigt att jag måste fixa biffen själv. ”, säger han i en intervju med Breakits podcast.

Men när Douglas Roos, som 38 åring, tillsammans med sina medgrundare, sålde den nordiska delen av spelbolaget Ladbrokes för över en halv miljard kronor så drog han ändå inte ner på tempot.

Istället skissade Douglas Roos direkt fram en ny affärsplan och drog igång ett nytt entreprenörsprojekt.

”Det var egentligen ett ganska märkligt agerande från min sida. När jag är på väg att uppnå det här målet som jag velat uppnå så länge och jobbat så hårt mot så har jag huvudet fullt av att starta ett nytt bolag. Entreprenörer kan inte ta det lugnt. Vi har väl alla någon form av diagnos”, säger Douglas Roos.

Bolaget han startade, tillsammans med Patrik Sandberg, var Nyheter 24-gruppen som idag omsätter närmare 200 miljoner kronor och kommer göra en vinst på 7 miljoner kronor i år. Men resan fram till ett positivt resultat har varit både lång och krokig, berättar Douglas Roos i podcast-intervjun.

”Vi har blivit totala kasaflödesneurotiker. Det har har varit supertuffa år. Vi har garanterat den mest slimmade kostnadssidan i mediebranschen”, säger Douglas Roos.

Han beskriver Nyheter 24-gruppen, där förutom nyhetssajten också bland annat ingår e-sportdelen Fragbite och annonssäljbolaget Netric, som ett slags drivhus för nya medieprodukter.

”Vi är en entreprenörsverkstad inom media. Vi testar, testar, testar. Funkar det inte så lägger vi ner och testar något nytt”, säger Douglas Roos.

Den snabbheten menar han saknas i de stora mediehusen och tar Bonnier-koncernen som exempel.

”Om Bonnier ska göra någonting så är det liksom 20 ´point of contacts´ innan det händer någonting. Då har de redan tappat chansen”, säger Douglas Roos i podcast-intervjun.

Lyssna på hela podcastintervjun här:

 

Läs fler artiklar
LÄS MER