Volvo vill att du delar bil – lanserar nya satsningen M

Volvo CarsTransport

Bodil Eriksson. Foto: Press/Istockphoto

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“Vi har bara sett början".

För snart ett år sedan presenterade Volvo Cars varumärket ”M”, som är en delningstjänst för bilar. Efter att ha filat på satsningen lanserades idag en testversion av appen i utvalda delar av Stockholm: Kungsholmen, Liljeholmen och Hammarby Sjöstad.

Bodil Eriksson, vd för Volvo Car Mobility och global chef för M, säger att visionen är att skapa en personlig tjänst som efterhand utvecklas utifrån efterfrågan och intresse. 

I takt med att städerna växer säger sig Volvo vilja förändra och förbättra hur vi transporterar oss.

“Vi har bara sett början på ett skifte där människor är redo att gå från ägande till delningstjänster. För att skapa mer hållbara städer med mer utrymme för människor behöver vi pålitliga delningstjänster som fungerar i alla steg, från användarvänlighet till tillgänglighet”, säger Bodil Eriksson.

Bildelningstjänsten Sunfleeet, Volvos dotterbolag, kommer inledningsvis att integreras i och samverka med M. Sunfleet kommer dock att fasas ut i takt med att den ny satsningen växer. Till skillnad från Sunfleet kommer dock de bilar som används i den nya tjänsten inte vara brandade. 

Läs mer