Sök

Nu samlas resebranschen – för att titta in i kristallkulan

BreakitHållbarhetTransport

Olivia Lindström, eventansvarig på Breakit.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Snart går Breakits event Travel Tech av stapeln.
Vi tog ett snack med vår eventansvariga Olivia Lindström om vad vi kan förvänta oss.

Förändringarnas vindar blåser i flera branscher – och rese- och turistbranschen är inget undantag.

I takt med digitaliseringen utmanar allt fler spännande startups inom segmentet, samtidigt som människor förändrar sitt sätt att resa. Det innebär både möjligheter och utmaningar för såväl nya som gamla spelare.

Under nästa vecka tar Breakit tempen på resor och turism när eventet Travel Tech går av stapeln.

Vi tog ett snack med Olivia Lindström, eventansvarig på Breakit, för att höra vad vi kan förvänta oss.   

”Man kommer att lära sig mer om vad som händer i branschen nu och framåt, hur man maxar affärerna och knyta en massa värdefulla kontakter", säger Olivia Lindström.

Eventet riktar sig till personer som exempelvis arbetar inom hotellindustrin, resebolag och destinationsbolag. Det handlar bland annat om föreläsningar och diskussioner om hur vi kan dra nytta av digitaliseringen, bekämpa priskrig och få en inblick i nya trender.

I fokus står hållbarhet, personifierade upplevelser och delningsekonomi.

”Frågan just nu är huruvida delningsekonomin utgör en konkurrent mot de större aktörerna som finns, och om man kan använda det till sin fördel”, ger Olivia Lindström som exempel.

En annan fråga är hur den så kallade “flygskammen” påverkar branschen.

"Till exempel så kommer Anna Elofsson som är forskare på Chalmers att prata om att vi ska få var tredje utlandsresa att bli en hemresa. Alltså en resa i det landet man bor i".

En av de talare som gästar eventet är Gül Heper, affärsutvecklare och digital strateg på Cmo goes tech, som ska prata om hur man driver innovation och maxar sina affärer. Medverkar gör även Robert Pink som är affärsområdeschef för resor på Google. Han kommer att berätta mer om köpbeteenden och hur resenärer egentligen söker på nätet.

”Sökningar på exempelvis 'hotell idag' och ”restaurang ikväll' ökar drastiskt och oföränderlig information tappar värde. Man vill dessutom få personifierade förslag och inte svar på det man själv eftersökte", säger Olivia Lindström. 

"Vi vill skapa mer kunskap i branschen kring personifiering, hållbarhet och delningsekonomi. Vi har märkt att intresset är stort”. 

Läs mer