Bianca Ingrosso: "Jag är som ett eget produktionsbolag"

Sociala medier
Bianca Ingrosso:  "Jag är som ett eget produktionsbolag"

Bianca Ingrosso. Foto: Marc Femenia/TT.

Towe Boström

Reporter

Profilen talar ut om sitt nya bolagsbygge.

Hon är en av Sveriges största influencers och kan ta upp till 200.000 kronor för en sponsrad bild. Bianca Ingrosso har blivit ett namn på allas läppar och hennes liv går att följa genom såväl sociala medier som i reality-programmet Wahlgrens samt i podden  Alice & Bianca.

Profilen startade även det egna sminkmärket Caia cosmetics i slutet av förra året. I en intervju med Resumé berättar Bianca Ingrosso att lanseringen genom den egna e-handeln blev dramatisk. Sajten kraschade först av trycket, och sedan tog sminket slut. 

”Jag fick panik när det sålde slut. Min Instagram kollapsade. Jag ägnade tre dagar åt att DM:a följare som inte hunnit köpa innan det tog slut. Det var det minsta jag kunde göra”, säger Bianca Ingrosso till Resumé.

Utöver den egna satsningen samarbetar hon även med andra aktörer. Enligt Resumé får Bianca Ingrosso 1,5 till 4 miljoner kronor för ett varumärkessamarbete på sex till tolv månader.

Bianca Ingrosso beskriver sig själv som ”ett eget produktionsbolag”, och säger att hon måste ha struktur i allt hon gör i sina olika kanaler. Det är lätt att förstå vad profilen menar när hon förklarar strategin närmare. 

”På Insta är det lätt för kunden att köpa produkten bara genom att swipa upp. På Youtube kan jag förklara hur jag använder produkten. Och i podden har jag ett närmare band till lyssnarna, där kan jag hypa upp Caia som mellan två kompisar. Och i Wahlgrens värld får man följa med bakom kulisserna och se hur det skapas”, säger Bianca Ingrosso. 

Läs fler artiklar
LÄS MER