Därför bubblar det i Jönköpings mediebransch: "Är ett getingbo"

Breakit - Därför bubblar det i Jönköpings mediebransch: "Är ett getingbo"
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

När Daniel Bacelj var med och drog igång nyhetssajten J-nytt för nästan tio år sen fanns det inga konkurrenter. Men i dag fullkomligt bubblar det av mediestartups i hans hemstad.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Daniel Bacelj pendlar lite fram och tillbaka mellan Jönköping och Stockholm. Hösten 2014 drog han igång den nya sajten Klickmonster som numera går under namnet Smashdig. Det handlar mycket om den digitala medie- och kommunikationsvärlden och ingenting om lokalnyheter i Jönköping.

En gång i tiden var det däremot hans nisch och han blev pionjär på området genom att tillsammans med tre andra entreprenörer dra igång nyhetssajten J-nytt. Vi tar en promenad genom stan ner mot hamnen. På vägen skymtar vi Jönköpingsposten som grundades 1865 och ägs av Hallpressen.

“Så sent som i början av 2000-talet gick man ut från ägarhåll och sa att webben var inget man tänkte satsa på alls,” säger Daniel Bacelj.

Han fortsätter:

“Men samtidigt går det inte att klandra dem. De hade jobbat med en lönsam produkt och det är väldigt svårt att bryta in sig på en ny marknad där det krävs ny kompetens och intäkterna är osäkra.”

Runt 2005 jobbade han som kommunikationsrådgivare på Science park i Jönköping. Samma dag som han kom dit med sina flyttkartonger mötte han Krister Leimola.

“Det första vi pratade om var att det saknades en nyhetssajt i Jönköping. Året efter så skred vi till verket och lanserade J-nytt.”

Men annonsmarknaden var inte alls redo vilket var den största utmaningen.

“Ingen visste vad internetannonsering var överhuvudtaget. Vi fick tala om hur det fungerade med den klassiska bannern, att den gick att klicka på. Dessutom kände ju ingen till varumärket J-nytt så det var en tuff resa,” säger Daniel Bacelj.

Sedan dess har väldigt mycket hänt i hans barndomsstad.

I dag är J-nytt knappast ensam på marknaden. Så sent som i maj i år lanserades JKPG Live och sedan tidigare finns J-mini som Krister Leimola var med och drog i gång 2012. Sajten inledde nyligen ett samarbete med Aftonbladet som har bestämt sig för att satsa mer på lokala tv-sändningar. Och så har förstås Jönköpings-posten kommit ut från printgarderoben – till slut.

“I dag är Jönköping en dynamisk mediestad, som ett getingbo. Det är jättekul att det har blivit så," säger Daniel Bacelj.

Varför bubblar det egentligen så mycket på Jönköpings mediemarknad?

“Alla vill ge Hallpressen en match. Alla hoppas och tror att det ska finnas annonspengar att hämta på den lokala marknaden. Sedan är ju Jönköping en entreprenörsstad och entreprenörer triggas att starta projekt och utmana det etablerade.”

Hur många lokalsajter tål egentligen marknaden?

“Publicistiskt hur många som helst, kommersiellt max tre. Konkurrens i mediebranschen är så stor idag. Jag tror vet att vissa av de här lokalsajterna har det tufft.”

Bara efter ett och ett halvt år efter J-nytts lansering köptes sajten upp av Hallpressen för en okänd summa. Men varför valde de egentligen att sälja till draken som de ville utmana?

“Vi visste inte vad Hallpressen hade för planer med sin digitala satsning och om vi skulle växa som vi ville var vi tvungen att få tillskott från en större etablerad aktör. Det krävdes stora resurser att driva sajten,” säger han.

Själv jobbade han kvar i koncernen fram till februari 2011, senast i rollen som digital utvecklingschef på Hallpressen. I dag satsar han helt på Smashdig som når upp till 10.000 unika besökare i veckan.

“Numer satsar vi helt på en engelsk sajt och vi kommer att lägga till fler ämneskategorier längs tiden. Det tar tid att etablera en produkt och få lönsamhet men jag har tänkt att ge det något hundår,” säger Daniel Bacelj.

Läs fler artiklar
LÄS MER