Trots Googles förbud: "Vi kommer att ha en fin affär i Sverige"

Catena Media Raketech Affiliate
Trots Googles förbud: "Vi kommer att ha en fin affär i Sverige"

Michael Holmberg, Raketech

Direkt / Breakit

Att Google öppnar för reklam från speloperatörer med licens i Sverige kommer inte att påverka kundanskaffningsbolaget Raketechs affär.
Det säger Raktechs vd Michael Holmberg till Nyhetsbyrån Direkt på tisdagen.

I förra veckan gick Google ut med att de kommer att börja tillåta reklam från bolag med svensk spellicens, något som inte varit möjligt tidigare.

Samtidigt stängs kundanskaffningsbolag – så kallade affiliatebolag – och icke licensierade bolag ute från möjlighet att köpa annonser på Googles plattformar och på så sätt driva trafik till spelbolagen. Det har gett upphov till spekulationer att den svenska affären för bolag som Catena Media och Raketech kommer att ändras.

Men det är inte något som Raketechs vd Michael Holmberg är orolig för.

"Det innebär inte någon förändring för Raketech i dag eftersom vi inte har haft den här typen av annonser tidigare så tappar vi ingenting", säger Michael Holmberg och tillägger att hans bedömning är att konsumenterna hellre klickar på sökresultat som inte är annonsmärkta.

Finns det inte en risk att intäktsströmmarna flyttas från affiliate till köpta annonser på Google?

"Spelbolagen kommer att vilja köpa på sina sökord, i synnerhet de större spelbolagen kommer att testa det nu i början. Men vi har en väldigt stark relation med spelbolagen och jag känner mig fullt trygg i att vi kommer att ha en fin affär i Sverige framöver och därmed påverkar det inte våra intäktsströmmar och vår syn på framtiden", säger Michael Holmberg till Direkt.

Raketechs aktie var ner 5,8 procent efter en halvtimmes handel på First North på tisdagen.

Läs fler artiklar
LÄS MER