Lush tröttnade på bråkiga algoritmer – checkar ut från sociala medier

Lush Sociala medier Skönhet
Lush tröttnade på bråkiga algoritmer – checkar ut från sociala medier

Towe Boström

Reporter

Ett tecken i tiden?

I en tid där många varumärken tampas med frågan om hur de ska nå kunderna i sociala medier väljer brittiska Lush en annorlunda taktik.

Skönhetsjätten, som samlar över en miljon följare på sociala medier, stänger ned sina konton, rapporterar Veckans Affärer.

Anledningen ska vara att bolaget fått nog av oförutsägbara algoritmer och att betala för exponering på sociala plattformar. Planen är att ta ett steg tillbaka och fokusera på att nå kunderna genom chattar, mejl och telefon.

Beslutet, som meddelades under förra veckan, har mött blandade reaktioner. Experter har frågat sig hur Lush ska lyckas hålla igång kundengagemanget i Storbritannien, speciellt i en nisch där en stor del av engagemanget kommer just från sociala medier.

Sally Rushton, chef för digitalt engagemang på byrån Jaywing, menar dock att draget är ett smart sätt för varumärken att sträva mot mer verkliga och personliga upplevelser. 

Läs fler artiklar
LÄS MER