Sök

Klarnas kort har fått 84.000 kunder i Sverige – nu går det på export

Klarnafintech

Klarnas kort lanseras i Tyskland. Foto: Jessica Gow/TT samt Klarna.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Lanserar i jättelandet Tyskland.

I Tyskland kan det vara svårt att klara sig utan kontanter, även i storstäder som Berlin.

"Även om det går bra att betala med kort på många hotell och på vissa större varuhus är risken stor att kassörskan ruskar på huvudet när du sträcker fram ditt kreditkort", skriver till exempel Entercard.

Det verkar inte skrämma Klarna, som ser att betalningslandskapet i Tyskland förändras snabbt. 

Nu lanserar Klarna sitt kort i Tyskland. Bolaget skriver i ett pressmeddelande att deras marknadsanalys visar att unga, digitala, kunder vill ha samma användarupplevelse i den fysiska världen som bolaget länge har erbjudit på nätet.

"Därför startar vi nu med Klarna-kortet i Tyskland, med våra partner Visa, så att våra kunder kan bestämma sig fritt när, var och hur de vill betala", säger Robert Bueninck, som ansvarar för Klarna i Tyskland, i ett pressmeddelande.

Från början finns stöd för betalningar via Android-telefoner genom Google Pay (men inte Apple Pay).

Växer snabbt

Precis som i Sverige bygger affärsmodellen på att kortet är gratis att använda. Det som kunderna får betala för är exempelvis möjligheten att dela upp betalningen.

Bolaget har enligt uppgift till Breakit skeppat ut 84.000 exemplar av sitt Klarna-kort i Sverige. Därmed växer kundbasen snabbt. I början av mars låg motsvarande siffra på 60.000.

Kortet lanserades strax före sommaren 2018, och är tätt kopplat till Klarnas konsument-app.

Läs mer