GDPR-notan för svenska företag: 26,6 miljarder kronor

GDPR-notan för svenska företag: 26,6 miljarder kronor

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

"Absolut ett av de mer kostsamma regelverken att förhålla sig till.”

I slutet av maj förra året infördes den nya dataskyddsförordningen GDPR. Förordningen genomfördes för att stärka skyddet för konsumenter och ställde högre krav på hur data som företag samlade in hanterades. 

För en bra guide till hur det funkar – läs här.

Nu har Tillväxtsverket räknat på hur mycket införandet av GDPR kostade för svenska företaget. Och siffran låter hisnande, 26,6 miljarder kronor beräknas 1 miljon svenska företag ha lagt på att ställa om till GDPR, enligt rapporten som DI Digital har läst.

Mest pengar, 10,6 miljarder, har företagen lagt på att anpassa sina IT-system så de är kompatibla med den nya lagstiftningen. 

För att fortsatt hålla ordning på data så att man inte bryter mot reglerna beräknas företagen lägga ner ytterligare 6,6 miljarder kronor per år. 

 "Det är klart att det är kännbart för många företag att investera i de nya systemen", säger Anna Johansson, avdelningschef på Tillväxtverket till DI Digital och tillägger att bedömningen är försiktigt gjord.

"GDPR är absolut ett av de mer kostsamma regelverken att förhålla sig till.”

Läs mer

Nya SaaS-stjärnan Opter till börsen – "Vi vill vidga vår ägarkrets"

Grundarna säljer mer aktier i e-handelsraketem

Efter Aegirbios miljardbud på Dynamic Code – stort missnöje i ägarledet

Läs fler artiklar
LÄS MER