Sörmland har fått nog av nätläkarnas reklam – "Det är inte okej"

Min doktor Kry Hälsa
Sörmland har fått nog av nätläkarnas reklam – "Det är inte okej"

Foto: TT

Towe Boström

Reporter

Hoppas att draget ska styra upp nätläkarnas reklam.

I höstas kunde vi avslöja att nätläkaren Kry spenderade miljoner på att locka förkylda till läkaren. Den offensiva reklamen fick många att reagera då botemedlet mot förkylning ofta är vila, snarare än läkarvård.

”Inte den mest lyckade marknadsföringen”, konstaterade Kry i efterhand.

Diskussionen om nätläkarnas reklam har sedan dess fortsatt.

Nu sätter region Sörmland, där flera av de stora digitala vårdgivarna har etablerat sig ,  ned foten och vill införa striktare regler för marknadsföring av vård – och hoppas att fler regioner och landsting ska göra detsamma. 

Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande, förklarar att initiativet syftar till att få ordning och reda i marknadsföringen samt trovärdighet mot invånarna.

En anledning till de nya riktlinjerna är att allt fler nätläkare väljer att ha sitt säte i regionen. Monica Johansson säger till P4 Sörmland att hon sett flera exempel på typer av vårdreklam som man inte vill ha i Sörmland. 

”Till exempel i tunnelbana och baksidan på bussar. Jag har sett popup-fönster på internet där många barn och ungdomar befinner sig, det är inte okej", säger Monica Johansson till P4 Sörmland. 

Regionen har tagit fram ett längre dokument med grundläggande krav på marknadsföringen. Utöver krav såsom att reklamen inte får vara vilseledande slår man fast att den inte får rikta sig till barn och ungdomar under 18 år.

Marknadsföringen får inte heller vara ”påträngande”, vilket betyder att vårdgivare exempelvis inte får söka upp potentiella patienter i hemmet, på apotek eller andra offentliga platser. Det innefattar även försök till direktreklam över telefon och sms.

Erbjudanden om rabatterade besök eller marknadsföring som ”avgiftsfri eller gratis vård” ska också utgå. Reklamen får inte heller uppmana till omotiverad vård, eller "skrämmas". 

"Till exempel att man överdriver några symptom för att man ska bli oerhört rädd och 'att nu måste du minsann söka direkt och inte kan vänta'", säger Monica Johansson till P4 Sörmland. 

Reglerna behöver godkännas i fler instanser innan de kan bli verklighet. Här ska även förtydligas att Sörmland bara råder över marknadsföringen i den egna region. Beslutet påverkar inte nätläkarnas reklam på andra ställen eftersom landets regioner och landsting själva beslutar över riktlinjerna – oavsett var nätläkarna har sin bas.

Maria E Karlsson är kommunikationschef vid Region Sörmland. 

”Vi har tagit fram de här riktlinjerna för att få fram en debatt och driva på en självsanering av branschen. Det här är vårt sätt att driva frågan”, säger Maria E Karlsson. 

Förhoppningen är att initiativet exempelvis ska leda till ett branschråd och samstämmig syn på marknadsföringen. 

”Eller att företagen själva anpassar sig så att man få en god marknadsföringssed", säger Maria E Karlsson. 

Läs fler artiklar
LÄS MER